Alle ogen van autosportliefhebbers waren vrijdag en zaterdag gericht op de Nurburgring, waar Max Verstappen probeerde zijn A-licentie voor de iconische Nordschleife te behalen. Er was veel om te doen, aangezien sommigen het vrij gek vonden dat Verstappen een cursus moest volgen en de gehele procedure moest doorlopen. Het begon vrijdag immers met een theorie-examen en rondjes achter een instructeur, die Verstappen de racelijnen liet zien.
Verstappen doorstond de procedure echter zonder morren, iets waarvoor hij veel complimenten kreeg vanuit Duitsland. En de viervoudig wereldkampioen maakte direct indruk: in zijn teruggeschroefde Porsche reed hij naar de zesde plaats in regenachtige omstandigheden. Met 125 pk minder vermogen was Verstappen slechts zo’n vijftien seconden langzamer dan de nummer één in de Cup 3-klasse.
Uiteindelijk was het doel helder: veertien ronden rijden in twee verschillende auto's. Dat bleek echter niet mogelijk door problemen met de zusterauto, de nummer 89. Verstappen reed wel veertien rondjes in de 980 Porsche Cayman, maar moest vervolgens wachten op het oordeel van een comité. Zij besloten hem de A-licentie te verlenen, omdat hij in wisselende omstandigheden en onder gele vlaggen ervaring had opgedaan.
Avonturen
Het zet de deur open voor nieuwe avonturen op de Nordschleife. Verstappen heeft nu de benodigde licentie om in GT3-auto's aan races deel te nemen. Hoogstwaarschijnlijk gaat dat al heel snel gebeuren, want Verstappen zou op 27 september opnieuw aan een NLS-race deel willen nemen. Dit keer in de Ferrari GT3 van Verstappen.com Racing. Dat gaat dan om de overall zege, in plaats van puur ervaring opdoen zoals afgelopen zaterdag.
Tussen de Formule 1 Grand Prix van Azerbeidzjan en Singapore reist Verstappen dus in principe weer af naar Duitsland. Het tekent zijn passie voor de endurance-races, die nu steeds meer in de praktijk zichtbaar wordt. Verstappen strijdt voor het eerst sinds 2020 niet actief mee om de wereldtitel in de Formule 1 en kijkt ook steeds meer naar andere raceklassen. Zijn passie valt alleen maar te waarderen.
Het gaat natuurlijk al met al over één race: de 24 uur van de Nurburgring. Verstappen kan nu deelnemen en rijdt ongetwijfeld ook regelmatig om daar voorbereid aan de start te staan. Mocht Red Bull volgend jaar ook niet goed genoeg zijn voor de wereldtitel met de eigen krachtbron, wees dan niet verbaasd als Verstappen aan de start van de prestigieuze 24-uursrace verschijnt. De eerste stappen zijn al gezet.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!