Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Nieuwe auto Verstappen is 'shocking': "Gaan een beetje richting Mercedes-concept!"

De nieuwe RB20 zorgde voor veel rumoer in de Formule 1-wereld, want Red Bull kwam met een radicaal concept op de proppen. Tom Coronel vindt het geweldig, zo vertelt hij in een nieuwe video van RacingNews365.

RB20 Overview
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Smachtend keken de Formule 1-fans uit naar de presentatie van de RB20, de nieuwe auto van Max Verstappen en Sergio Perez. Dinsdag werkte Red Bull al een shakedown af en lekten er beelden uit, maar twee dagen later zagen we de auto pas echt. En het technische concept is opvallend, want Red Bull heeft heel wat aanpassingen doorgevoerd. Het team uit Milton Keynes probeerde nog zaken te verhullen op de foto's, maar Tom Coronel heeft genoeg gezien. Er is veel op de schop gegaan, vertelt hij.

"De allermooiste uitspraak was natuurlijk van Max, dat hij zei dat de auto hetzelfde is", lacht Coronel. "Dat klopt, hij is hetzelfde qua uiterlijk. Maar technisch helemaal niet en dat zie je ook op de foto's, die natuurlijk een beetje gefotoshopt zijn door de persafdeling van Red Bull. Dat doen ze om de trucjes niet te laten zien. Wel zien we technische en aerodynamische veranderingen en die zijn toch best wel shocking. Want ze gaan een beetje richting het Mercedes-concept! Je ziet dat zij naar het concept van Mercedes gaan en Mercedes naar het concept van Red Bull."

Pull rod

Er werd al veel over de verticale inlets en bazooka's, die dus op de Mercedes lijken, gesproken. Coronel licht ook een ander sterk punt uit. "De push rod en de pull rod is bij Red Bull hetzelfde gebleven. Daar ben ik wel blij om, want dat is wel wat de grote balans van de auto bepaalt. Dan heb ik het over de low speed en de medium speed, want daarna gaat pas de aerodynamica werken. Dat is naar mijn gevoel wel de reden waarom de banden veel langer meegaan op de Red Bulls."

"Ik kan me indenken hoe een auto moet aanvoelen. Op nieuwe banden voelt een auto bij iedereen redelijk goed, omdat die band het meeste draagt. Op het moment dat de band minder wordt, gaan de aerodynamica en de mechanische grip veel meer een rol spelen. En dat is de sterkte van de Red Bull. Het concept van Red Bull dat de banden langer blijven leven, dat is de plus waarom Max nog net die vijf seconden te pakken heeft. Dat is het gevoel van de coureur, hoe je met de banden omgaat, maar het ligt ook aan de auto."

Maar weet Red Bull zeker dat dit gaat werken? Volgens Coronel bedenk je nooit iets wat langzamer is. "Het is de simulator die een richting aangeeft en de auto is een evolutie van de auto's die we de afgelopen jaren gezien hebben. Daar is heel goed over nagedacht. Het kan bijna niet zo zijn dat je iets verzint of bedenkt wat langzamer is. Eén op de tien keer is het niet sneller, maar het is niet langzamer. Ja, hij is sneller. Daar ben ik heilig van overtuigd, maar het is altijd de vraag: hoeveel sneller? De simulator geeft iets aan en is dat ook op de baan te merken? Dat is het enige spannende, maar hij is 100% sneller."

Bekijk hieronder de volledige video!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China