Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

'Nieuwe' GP houdt hoop voor een race in 2023, mogelijk ten koste van Nederlandse fanfavoriet

Keert Zuid-Afrika terug op de Formule 1-kalender per 2023 en gaat dit mogelijk ten koste van een van de favoriete races van de Nederlandse Formule 1-fans? Formule 1-CEO Stefano Domenicali reisde op maandag af naar het Afrikaanse land om de onderhandelingen en discussies te openen. Hoe verging het hem? F1-journalist Dieter Rencken, Zuid-Afrikaan van origine, zocht het uit.

Kyalami 1983 Patrick Tambay leading
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Zoals RacingNews365 op maandag onthulde, is Formule 1 CEO Stefano Domenicali na de GP van Azerbeidzjan vertrokken naar Zuid-Afrika om daar over een F1-race te onderhandelen met bestuurders van de Zuid-Afrikaanse Grand Prix Corporation en andere belangrijke stakeholders. Hij heeft naar verluidt van Liberty Media, de commerciële rechtenhouder van de Formule 1, de opdracht gekregen om een deal te sluiten voor een F1-race op het enige continent (op Antarctica na) dat nog niet vertegenwoordigd is op de kalender.

Hij is hoopvol dat de race al in 2023 op de kalender kan staan, mogelijk in maart/april of oktober/november. Mocht er een deal worden gesloten, dan zal ofwel de Franse ofwel de Belgische Grand Prix plaats moeten maken. Beide evenementen hebben na dit jaar geen contract meer en hun kansen voor verlenging zijn momenteel erg klein.

Prominenten in discussie

Er zijn verschillende ideeën voor een race in Afrika, waaronder een straatrace in Kaapstad en een race ergens in Noord-Afrika, maar Domenicali is vastberaden om vol te gaan voor Kyalami, het circuit waar tussen 1967 en 1985 en in 1992 en 1993 werd geracet voordat het van de kalender verdween.

Kyalami werd in juli 2014 verkocht aan voormalig coureur Toby Venter, de lokale Porsche-, Lamborghini- en Bentley-importeur. Domenicali en Venter kennen elkaar goed, aangezien de Italiaan voor zijn baan als F1-CEO de grote baas was van Lamborghini. Sinds Venter het circuit heeft overgenomen is het uitvoerig onder handen genomen, maar toch heeft het momenteel slechts een FIA Grade 2 licentie. Om aan de F1-standaard te voldoen (FIA Grade 1) zullen er nog meer upgrades moeten worden uitgevoerd.

De betrokken partijen, waaronder provinciale en nationale overheidscommissarissen en mensen uit de toerismewereld, hebben op maandag samen gezeten in het Sandton Sun Hotel voor de eerste gesprekken. Meteen daarna zijn ze vertrokken naar het Kyalami-circuit in Midrand - halverwege tussen Johannesburg en Pretoria - voor verdere discussies en een inspectie van het circuit.

Nog geen deal

Alhoewel de details onbekend zijn, laat een bron aan RacingNews365 weten dat er nog geen deal is gesloten omtrent de GP van Zuid-Afrika, maar de gesprekken zijn wel 'positief en productief verlopen'. Alle partijen hebben goede hoop dat er een deal kan worden gesloten. "Maar als je me vraagt of er deze maandag een deal is gesloten, dan kan ik daar stellig 'nee' op antwoorden", aldus onze bron.

De bron vertelde ons ook dat de lokale overheid coöperatief is en haar volwaardige steun heeft beloofd, maar vanuit de Zuid-Afrikaanse fiscus zal er geen geld op zij worden geschoven om de Formule 1 weer naar het land te halen. "Het evenement moet zijn eigen boontjes doppen. Het is een hele complexe deal."

Er zijn verschillende ideeën over de manier waarop het evenement bekostigd kan worden, maar hoe dan ook zal er nog steun moeten worden gezocht bij privé partijen. Warren Scheckter, het neefje van de F1-wereldkampioen van 1979 Jody, is de voorzitter van de South African Grand Prix Corporation en heeft naar verluidt de interesse weten te wekken van een consortium van lokale, invloedrijke zakenmannen. Sommige van hen waren aanwezig bij de maandagse meeting in het hotel.

De volgende belangrijke datum is in augustus. Niet alleen moet F1 haar kalender voor 2023 tijdens de zomerstop zo goed als uitgestippeld hebben, maar ook heeft het circuit minstens zes maanden nodig om aan haar upgrades te werken en genoeg tribunes op te bouwen om 60.000 toeschouwers te kunnen herbergen. "Als we in augustus nog geen deal hebben, dan is de race in 2023 van de baan. Toch is de South African Grand Prix Corporation in dat geval nog steeds hoopvol voor een race in 2024."

Hieronder is onze eigen Dieter Rencken (links) te zien toen hij afgelopen April zijn thuisland Zuid-Afrika bezocht en het gesprek aanging met de betrokken. Rechts Toby Venter, de eigenaar van Kyalami.

			© Dieter Rencken
	© Dieter Rencken

Dieter Rencken reageert

RacingNews365's F1-journalist Dieter Rencken is een geboren en getogen Zuid-Afrikaan. Hij zou het geweldig vinden als de Formule 1 zijn thuisland na dertig jaar weer aan zou doen. "Als Zuid-Afrikaan die op het Kyalami-circuit verliefd werd op de Formule 1, zou ik niets geweldiger vinden dan het verslaan van mijn 'thuis Grand Prix'; het zou het hoogtepunt vormen van mijn carrière als geaccrediteerde Formule 1-journalist. In eerste instantie werd ik als fan verliefd op de sport en ik kan me de hoop van de miljoenen gepassioneerde fans in Zuid-Afrika dan ook heel goed inbeelden."

"Ik snap echter ook dat er vele sociopolitieke en economische uitdagingen zijn in Zuid-Afrika, waaronder bijvoorbeeld de wisselkoersen tussen de Zuid-Afrikaanse Rand en de Amerikaanse dollar en het effect daarvan op de prijzen van de tickets. Ik ben daarom erg sceptisch over een terugkeer van de Zuid-Afrikaanse GP in de nabije toekomst, maar ik duim ervoor dat de lokale fans getrakteerd kunnen worden op een race in Kyalami, dat overigens 'mijn thuis' betekent in Zulu."

"Een ding is zeker", vervolgt Rencken. "Als dit initiatief het uiteindelijk niet haalt, dan zal het niet vanwege een gebrek aan moeite zijn van Warren en zijn partners of Stefano en de Formule 1. De wil is er, maar het is een enorme taak om onder de huidige omstandigheden onder de streep alle cijfertjes te laten kloppen. Ik vrees dat dit de allerlaatste kans is voor de Zuid-Afrikaanse Grand Prix."

Ook interessant:

Ontketende Verstappen heeft Ferrari-drama niet nodig

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Azerbeidzjan. We bespreken onder andere Ferrari’s drama, de dominantie van Max Verstappen en de porpoising-problemen van Mercedes. Beluister de nieuwe podcast hieronder.

17 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels