Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule E

'Nieuwe Formule E-auto krijgt 600 pk, evenveel als F2-bolide'

De volgende generatie Formule E-auto's moeten aanzienlijk krachtiger worden dan ze nu zijn, naar verluidt zullen ze zelfs dubbel zoveel vermogen leveren. Daarnaast staan er nog een aantal andere aanpassingen op de planning.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes Benz EQ

De Gen 2-auto's van de Formule E worden inmiddels pas voor het tweede seizoen gebruikt, maar de organisatie is druk bezig met het ontwikkelen van de toekomstige bolide voor de sport. Voor de Gen 3-auto's heeft de Formule E snode plannen, het blijkt namelijk dat de nieuwe aandrijflijn de volgende generatie auto's aanzienlijk sneller zal maken, zo schrijft e-racing365.com.

Waar de huidige Formule E-bolides tussen de 200 een 250 kW produceren, moeten de nieuwe auto's een vermogen van liefst 450 kW gaan krijgen. Dit is omgerekend ongeveer 600 pk, waarmee ze qua vermogen op het niveau van de Formule 2-auto's komen. De bolides in de discipline onder de Formule 1 worden aangedreven door 620 pk sterke Mecachrome V6-motoren.

Naast dit nieuwe pakket zullen de Gen 3-auto's waarschijnlijk ook de overstap maken van mechanische remmen naar een brake-by-wire systeem, wat regeneratief remmen toestaat. Daarnaast zullen pitstops waarschijnlijk weer een terugkeer maken, maar niet op de oorspronkelijke manier: in plaats van het wisselen van auto, zal de bolide in ongeveer dertig seconden 'bijgetankt' moeten worden met een snellader.

De nieuwe, krachtigere auto's moeten ook op andere soorten circuit kunnen rijden, de zogenaamde Grade 2-circuits van de FIA. De World Motor Sport Council van de FIA moet over deze veranderingen nog definitief een uitspraak maken.

16 reacties