In aanloop naar de Grand Prix van Brazilië heeft de FIA er eens te meer voor gezorgd dat er geen mogelijkheid bestaat dat Ferrari gebruik kan maken van de maas in de wet die het team vermoedelijk had gevonden. In een nieuwe Technical Directive (38/19) schrijft de FIA dat iedere soort brandbare vloeistof die vanuit de luchtkoeler, de luchtverzamelaar of het ERS-systeem komt, niet in de verbrandingskamers van de motor terecht mag komen. Dit is strikt illegaal. Hoewel het niet wordt vermeld, is het als vanzelfsprekend dat deze maatregelen worden genomen om het mogelijke valse spel van Ferrari tegen te gaan. Naar verwachting zullen er in de komende weken meerdere van zulke TD's gepubliceerd worden, om iedere mogelijke vorm van valsspelerij op dit gebied te verbieden. De overige teams lijken namelijk niet overtuigd van de conclusies van Red Bull en stappen zelf op de FIA af om verduidelijking te krijgen over dit specifieke gedeelte van de technische regulaties. Als Ferrari inderdaad een dergelijke 'loophole' had gevonden, dan maken deze TD's het zeer lastig voor het team om daar nog gebruik van te maken. Ferrari ontkent nog altijd stellig dat het zich met louche praktijken heeft beziggehouden. In de resterende Grands Prix van dit seizoen zal het team moeten aantonen of het gebrek aan snelheid in de Verenigde Staten puur toeval was, of dat het inderdaad maatregelen had getroffen en gestopt was met het gebruiken van zijn truc om over extra snelheid te beschikken. Aangezien de beide coureurs van de Scuderia in Brazilië over de Spec 3-motor zullen beschikken – Leclerc heeft na zijn problemen in Austin zelfs een nieuw exemplaar – zal het team ditmaal niet met excuusjes op de proppen kunnen komen als de snelheid ontbreekt. Beluister hieronder de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, waarin autocoureurs Tim en Tom Coronel vooruitblikken op de Grand Prix van Brazilië met gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen