Max Verstappen weet zich door zijn masterclass in Brazilië min of meer verzekerd van zijn vierde wereldtitel. Over twee weken kan hij in Las Vegas zijn vierde titel zelfs al binnenslepen. De achterstand van zijn grootste concurrent, Lando Norris, is momenteel namelijk 62 punten, maar volgens voormalig F1-coureur Karun Chandhok hadden Norris en McLaren er meer uit kunnen halen.
"Ik denk dat Oostenrijk een interessant geval was. Max zocht de grenzen op en Lando had misschien niet verwacht dat hij op die manier de grenzen zou opzoeken. Het lijdt geen twijfel dat Max Lando onder druk zette, maar het was een zet die hij een jaar eerder al eens liet zien bij Carlos Sainz. Maar Sainz was wijs en besefte dat Max op een compromisloze manier racet", zo vertelt Chandhok bij Mirror Sport.
"Daar moet je op anticiperen en je moet je verstand gebruiken. Ik denk dat Lando in dat geval naar links had kunnen gaan, waar wel ruimte was. Dan was hij hem waarschijnlijk in bocht vier voorbij gegaan en had hij die race gewonnen, omdat hij meer snelheid had." Maar uiteindelijk leidde het tot een touché, waardoor Norris uitviel en zo belangrijke punten misliep.
Anderen bekeken ook:
'Hij wist dit allemaal'
Dan vervolgt de Indiër zijn verhaal met het tweede voorbeeld: de race in Austin en de clash die daar plaatsvond in de slotfase van de race. "Hij had die plaats terug kunnen geven en eerlijk gezegd had hij niet buiten de baan mogen inhalen. Dat weten we allemaal: je kunt geen blijvend voordeel behalen, ongeacht de regels rondom het buiten de baan duwen van de concurrent. Het was nogmaals een teken dat Max de regels kent. Hij wist dat hij voor moest liggen bij de apex. Hij wist dat de richtlijnen op dit moment zeggen dat je niet op de baan hoeft te blijven. Hij wist dit allemaal."
Chandhok vertelt verder: "McLaren had Lando hierover moeten informeren en Lando had moeten erkennen dat dit de richtlijnen waren, waar Max gewoon mee speelde. Max deed absoluut alles tot op de limiet, maar hij werd terecht niet bestraft. Hij kende de regels in Austin, terwijl Lando buiten de baan inhaalde. Het toont weer aan dat je absoluut overal bovenop moet zitten qua racesituatie en regels. Max zoekt gewoon in alles de grenzen op en daar moet je op voorbereid zijn. En dat is trouwens zijn werk. Max doet zijn werk gewoon goed."
"Het kennen van de regels is een groot deel van het werk. Er zit maar één persoon in de cockpit en dat is uiteindelijk degene die ermee te maken krijgt. Ik denk dat McLaren een deel van de schuld op zich moet nemen voor Austin, omdat ze hem vertelden dat hij de plek niet moest opgeven."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!