Passie, emotie en een roodgekleurd Monza: de Formule 1 Grand Prix van Italië beloofde op voorhand een mooie race te worden. Max Verstappen startte vanaf poleposition, voor de McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri. En natuurlijk zat ook Ferrari-coureur Charles Leclerc op de vierde plaats op het vinkentouw. De toppers begonnen allemaal op mediums.
Nico Hulkenberg zou de start niet eens halen door een probleem met de auto, waarna Verstappen en Norris met elkaar in de clinch lagen bij de start. Norris zat er direct tussen en werd op het gras gedrukt door Verstappen, die daarna de chicane afstak. Red Bull droeg Verstappen op om de plek af te geven, terwijl Leclerc na een fel gevecht voor Piastri reed.
Verstappen kon Norris echter zeer goed volgen en nam in de vierde ronde weer de leiding over. Daarachter verremde Leclerc zich op hetzelfde moment, met als gevolg dat Piastri claimde dat ook Leclerc de positie moest opgeven. Dat was niet het geval, maar Piastri had genoeg snelheid om dan maar zelf actie te ondernemen. In ronde zes was het pleit beslecht. Verstappen bleek in staat om een gaatje naar Norris te slaan.
Consolideren
Lewis Hamilton was ondertussen met een aardige inhaalrace bezig na zijn gridstraf. Binnen zeven ronden stormde de Ferrari-coureur op naar de zesde plaats, maar daarna bleek dat de Scuderia snelheid tekortkwam op het razendsnelle Monza. Leclerc stond namelijk onder druk van George Russell, die een tijdje binnen DRS bleef rijden.
Verstappen liep intussen lekker weg bij de McLarens. In ronde tien bedroeg zijn voorsprong op Norris al drie seconden, mede omdat Verstappen telkens tijd won in de eerste en derde sector. De kleine achtervleugel op de RB21 bleek goed te werken, en ook de banden hielden het aardig vol. WK-leider Piastri was op zijn beurt nog geen partij voor Norris. Het verschil tussen de titelkandidaten liep al snel op tot vijf seconden.
Tien ronden later was de voorsprong van Verstappen opgelopen naar vijf seconden, mede door een foutje van Norris in Lesmo 2. De McLaren-coureur schoot lichtjes door het grind en gaf wat tijd toe. Yuki Tsunoda, de teamgenoot van Verstappen, deed hetzelfde in het middenveld, want de Japanner rookte zijn mediums en reed na zijn pitstop virtueel buiten de punten.
Pitstop
In ronde 25 was het einde verhaal voor Fernando Alonso, die op puntenkoers lag. De ophanging rechtsachter brak op een kerbstone en Alonso kon zijn Aston Martin in de garage parkeren. Niet veel later was Russell de eerste topper die zijn pitstop maakte. Het leidde dit keer géén kettingreactie in, omdat McLaren een kans zag om de stint op mediums te verlengen en naar de softs te wisselen.
Voor Verstappen zat dat er niet in. Hij reed tot de 37e ronde door, maar koos wel voor de harde banden. Norris wilde de tegenovergestelde strategie van Verstappen en deed dat dan ook. De Brit reed langer door, in de hoop dat hij zo de zege kon afsnoepen. Carlos Sainz en Oliver Bearman gaven overigens nog een showtje spinnen. De beide mannen raakten elkaar en zagen de kans op een puntenfinish in rook opgaan.
Of de strijd om de zege nog spannend werd? Nee, want McLaren verpestte de pitstop van Norris. Piastri kwam voor zijn concurrent naar buiten, maar moest Norris laten passeren. McLaren greep opvallend genoeg in, maar dat deerde Verstappen niet. De 27-jarige wereldkampioen reed ongenaakbaar naar zijn derde overwinning van het seizoen, ruim voor Norris en Piastri. Leclerc en Russell completeerden de top vijf.
In de strijd om het kampioenschap liep Norris zo drie punten in op Piastri. Het verschil bedraagt 31 punten met acht races te gaan, terwijl Verstappen zijn derde plaats consolideerde.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!