Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Carlos Sainz

Ook Sainz heeft zorgen om zijn rug: "Onderga extra scans"

De Ferrari waar Carlos Sainz mee rijdt is één van de auto's die het meeste last heeft van porpoising, ook al lijkt het de performance doorgaans minder te schaden dan bijvoorbeeld Mercedes. Sainz echter wil het zekere voor het onzekere nemen en laat extra scans maken van zijn rug.

Sainz Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Zeg je anno 2022 'Formule 1' dan zeg je automatisch ook 'porpoising'. Ferrari is een team dat daar meer last van heeft dan enkele andere teams en Carlos Sainz speelt daarop in. Hij neemt het zekere voor het onzekere, zeker met zijn rug, die dankzij de klappen tegen de grond flinke impacts te verduren krijgt.

Gevraagd of het tegenwoordig een andere routine vergt om tussen de races weer topfit te worden, doet Sainz uit de doeken hoe het één en ander is veranderd: "We plannen wat meer sessie met mijn fysiotherapeut Robert in, maar we maken vandaag de dag ook meer scans. Dat doen we om te blijven monitoren wat er gaande is in de rug en of er zaken zijn die extra zorg en aandacht verdienen", aldus de Spanjaard tegenover onder andere RacingNews365.

Maar ook zonder pijn of ergere rugklachten heeft porpoising effect op het gestel van de coureur, en daaruit voortvloeiend ook op diens houding: "We doen meer sessies om de mobiliteit te verbeteren. Dit fenomeen (porpoising, red.) maakt je stijver en minder flexibel en dat proberen we dus te compenseren."

Makkelijk vindt Sainz het niet om al die extra inspanningen in te plannen: "Dat is soms best een uitdaging, maar het is noodzakelijk met de huidige technologieën in de Formule 1", aldus Sainz, die zich wel gehoord voelt op het moment dat de coureurs het probleem aankaarten: "Iedereen luistert naar ons en ik ben er zeker van dat we stappen zullen zitten in de toekomst."

Formule 1 GP Canada 2022 RN365 Nieuwsdossier

9 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels