Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Perez belangrijke troef voor Red Bull in strategisch steekspel met Mercedes

Hoe gaat Red Bull vandaag proberen Lewis Hamilton van de overwinning af te houden? Het is de vraag die alom gesteld wordt na de kwalificatie voor de Grand Prix van Emilia-Romagna. Welnu, het team van Max Verstappen heeft een paar opties en de belangrijkste heet 'Sergio Perez'.

Lewis Hamilton legde met zijn poleposition beslag op de beste uitgangspositie voor de Formule 1 GP van Emilia-Romagna. Kijkt hij echter in zijn spiegels, dan ziet hij de beide Red Bulls van Sergio Perez en Max Verstappen direct achter hem staan. Zowel hij en Mercedes als team claimen dat Red Bull een strategisch voordeel heeft. Helemaal ongelijk heeft hij niet, maar alsnog moet alles dan wel op zijn plek vallen voor de Brits-Oostenrijkse organisatie. Het mag duidelijk zijn dat als Hamilton direct bij de start wegrijdt bij zijn rivalen en een kleine voorsprong kan opbouwen om zich te beschermen tegen een mogelijke undercut, Red Bull gezien is. Het eerste wat Red Bull dus te doen staat, is dat zien te voorkomen. Sergio Perez is in deze een belangrijke troef. Hij is immers van het leidende trio de enige die op zachte banden start. Dat is een voordeel. Die zijn tijdens de opwarmronde makkelijker op temperatuur te brengen dan de medium compound van zowel Hamilton als Verstappen. Bovendien moeten die banden hem meer grip bieden in de eerste paar ronden, waarin de Mexicaan het verschil moet maken. Als hij direct de leiding kan pakken, kan Red Bull spelen met Hamilton. Ze kunnen hem afstoppen om ook Verstappen te laten passeren. Dat heeft als bijkomend voordeel dat Hamilton niet zomaar een undercut zal proberen, omdat hij het risico loopt terug te vallen in het langzamere middenveld. Ze kunnen ook het tempo hoog proberen te houden in de hoop dat Hamilton zijn banden eerder over de kling jaagt dan het banden fluisterende Red Bull-duo. Mocht Perez niet de leiding pakken, maar wel aan kunnen haken bij Hamilton, dan is de undercut op papier een optie voor Perez. Pirelli gaat uit van een éénstopper, ook voor de mannen die starten op zachte banden, waarbij de combinatie zacht-medium zelfs de snelste optie zou zijn. Een geslaagde undercut kan Perez vóór Hamilton krijgen en ook dan heeft Red Bull de touwtjes in handen. Er hangt echter één groot vraagteken boven de race. Welke rol dicht Red Bull Perez toe? Voegen ze de daad bij het woord en mag Perez voor eigen kansen gaan, of willen ze hém toch inzetten om Max Verstappen naar voren te helpen? En als Red Bull dat al wil, vindt men bij Perez dan überhaupt een luisterend en gewillig oor? Overigens is het ook niet ondenkbaar dat Verstappen na de start al voor Perez ligt, en dan is het aan hem om of Hamilton aan te vallen of bij hem aan te haken. Dan is de undercut voor hem. Overigens moet Verstappen dan wel de eerste ronde overleven, want naast hem op die tweede startrij staat Charles Leclerc op zachte banden. Hij kan, ook als hij hem niet van de baan dwingt zoals in Bahrein vorig jaar, op dat zachtere rubber aan bedreiging vormen voor de Nederlander in de openingsfase van de race.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'