Zelf konden ze daar ogenschijnlijk weinig aan doen. De bolide van Mick lekte plots ladingen aan koelwater en hij moest zijn wagen dan ook parkeren. Latifi deed hetzelfde nadat zijn Williams FW44 zichzelf plots uitschakelde. Zo begon het weekend voor hen in mineur.
Stuiterballen
De situaties zorgden echter niet voor rode vlaggen, louter voor korte virtual safety cars. De andere coureurs konden dus redelijk ongestoord verder gaan met hun werk. Voor de Mercedes- en Ferrari-coureurs waren de arbeidsomstandigheden echter niet heel goed, want hun bolides hadden veel last van het inmiddels o zo bekende fenomeen porpoising. Honderden meters lang op het lange rechte stuk kregen de ruggen van Leclerc, Sainz, Hamilton en Russell het zwaar te verduren.
Bij Red Bull waren er ogenschijnlijk veel minder problemen en dat was ook terug te zien aan de rondetijden in het eerste half uur. Verstappen en Perez waren op de medium band tot dan toe het snelste. Leclerc gaf, weliswaar op de harde band, een halve seconde toe. Sainz was zelfs 1,6 seconden verder naar achteren te vinden, terwijl de Mercedes-coureurs op ruim tweeënhalve seconde afstand op de dertiende en veertiende plek bivakkeerden.
Check hieronder het gestuiter van Mercedes. Verslag gaat daaronder verder.
Het rode rubber
In het tweede deel van de vrije training werden de rode, zachte C5-banden van stal gehaald door de Formule 1-teams. Max Verstappen zette als eerste een prima tijd neer, maar werd later afgetroefd door teamgenoot Sergio Perez. Wel leek de Nederlander weer wat problemen te hebben met zijn DRS. Deze ging wel open, maar leek te klapperen, net als vorig jaar enkele keren het geval was.
Sainz en Leclerc moesten bij de eerste poging op de rode band enkele tienden toegeven op de Mexicaan, maar bleven niet ver uit de buurt van Verstappen. Leclerc scherpte zijn tijd bij zijn tweede poging nog wat aan, waardoor hij sneller was dan Verstappen, maar niet dan Perez. De Nederlander koos daarentegen niet voor een tweede kwalificatierun, maar focuste zich in het slot van de training in de plaats daarvan op een langere run. Daardoor blijft hij steken op P3.
Het heeft er na de eerste vrije training wederom alle schijn van dat het een Red Bull- en Ferrari-feestje gaat worden. Overigens viel het op dat Ferrari relatief weinig topsnelheid had in vergelijking met Red Bull. Het gat naar de eerstvolgende coureur, Fernando Alonso, was ruim een seconde.
Check hieronder de DRS-probleempjes van Verstappen.
Ook interessant:
Verstappen moet wederom boven zijn Red Bull uitstijgen
In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken we uitgebreid vooruit op de GP van Azerbeidzjan, maar staan Tom Coronel en co. ook stil bij alle andere gebeurtenissen in F1. Wat te denken van de contractverlenging van Sergio Perez? Beluister de nieuwe podcast hieronder.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Azerbeidzjan 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!