Oscar Piastri is de afgelopen raceweekenden geen schim van zichzelf. Waar de Australiër normaal gesproken constant presteerde en zo een voorsprong wist op te bouwen in de WK-stand, is hij nu flink langzamer dan Lando Norris. De Brit won de races in Mexico en Brazilië en nam zo de leiding over van zijn teamgenoot. Het verschil tussen Norris en Piastri bedraagt nu 24 punten.
De terugval van Piastri begon allemaal in Azerbeidzjan, waar hij tweemaal crashte en geen enkel punt scoorde. De coureur beaamt nu echter dat hij flink last heeft gehad van de controversiële teamorder in Italië. Daar moest Piastri Norris na een mislukte pitstop laten passeren.
"Uiteindelijk was het een combinatie van behoorlijk wat dingen", vertelt Piastri in de podcast Beyond the Grid. "De race ervoor was in Monza en ik vond dat eerlijk gezegd al geen geweldig weekend van mijn kant. Daarnaast gebeurde er natuurlijk ook van alles met de pitstops..."
Piastri beaamt dus dat het wel degelijk invloed heeft gehad. "Los daarvan was de vrijdag in Baku al lastig. Dingen werkten niet zoals ze moesten, ik reed te geforceerd, en ik was niet echt tevreden over mijn eigen rijden. Uiteindelijk probeerde ik dat op zaterdag waarschijnlijk een beetje goed te maken."
Motorprobleem in vrije training
Toch kwam het rampzalige weekend een beetje als een verrassing voor Piastri. "Natuurlijk had ik goede herinneringen aan mijn zege in Baku in 2024. Dat brengt alleen geen garanties. In de aanloop waren er een paar dingen die niet echt hielpen en aan het begin van het weekend hadden we een motorprobleem. Dat bracht alles uit balans."
"Daarna reed ik niet geweldig. De auto voelde niet goed aan en we reden dat weekend op de C6-banden, die inmiddels berucht zijn omdat ze lastig te hanteren zijn. Er waren gewoon veel kleine dingen die samen precies verkeerd uitpakten. Op zaterdag had ik naar mijn gevoel een heel goed tempo, maar ik wilde gewoon iets te veel. Dat leidde uiteindelijk tot die crash in de kwalificatie."
"En ook in de race was het een combinatie van factoren. Iets verder naar achteren starten, iets goed willen maken en reageren op de lampen met een valse start tot gevolg. Uiteindelijk was Baku gewoon de perfecte storm van heel wat dingen. Het was duidelijk een verschrikkelijk weekend, maar eerlijk gezegd hebben we er ontzettend veel van geleerd op technisch en emotioneel vlak."
En dus haalt Piastri er iets positiefs uit. "Als ik er nu op terugkijk, kan ik niet om de conclusie heen dat het het slechtste weekend uit mijn racecarrière was. In zekere zin was het ook het meest waardevolle. Als je op die manier naar zulke dingen kunt gaan kijken, dan helpt dat je uiteindelijk enorm vooruit."
Meest gelezen
In dit artikel








Praat mee!