Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Carlos Sainz

Pijnlijk verschil tussen Ferrari en Red Bull onthuld door Sainz

Carlos Sainz was in de GP van Bahrein met zijn derde plek 'best of the rest' achter Red Bull-teamgenoten Max Verstappen en Sergio Perez. Hen echt uitdagen, dat lukte de Ferrari-rijder niet.

Verstappen Sainz Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Carlos Sainz heeft na de seizoensopener in Bahrein, waar hij achter het ongenaakbare Red Bull naar de derde plek reed, aangegeven hoe groot het voordeel van Red Bull is. Zeker als je kijkt naar het bandenmanagement van het team van winnaar Max Verstappen en de op de tweede plek gefinishte Sergio Perez.

Bij de laatste pitstop kregen beide Red Bull-coureurs nog een set verse zachte banden onder de wagen, terwijl de meeste andere coureurs (waaronder Sainz) kozen voor een een set harde banden. Sainz kreeg toen namelijk over de boordradio te horen van zijn team dat de harde band vanwege bandenslijtage snel beter zou zijn dan de zachte band.

Sainz gaf toe dat hij het onwaarschijnlijk achtte dat hij voor een van de Red Bulls zou eindigen in Bahrein, vanwege hun gave om pace in de zachte band te houden. De Spanjaard zegt na afloop ook dat de slijtage van de zachte band bij Red Bull identiek was aan die van de harde band waar onder meer hij op reed.

"Je moet bedenken dat we hier al drie dagen hebben getest en ik heb de slijtage van Red Bull op de softs gezien. Die is precies hetzelfde als die van ons op de harde band", verbaasde Sainz zich bij de media, waaronder RacingNews365.

"Zodra ik wist dat Red Bull een nieuwe zachte band had voor de laatste stint en dat ook Perez deze had, was het niet zo dat ik dacht 'oké, dit is mijn kans'. Ik heb de lange runs gezien die ze tijdens het testen op de C3-band hebben afgelegd en je kon zien dat ze in principe dezelfde slijtage hebben op de softs als de rest op de harde band had. Dus ik was niet al te enthousiast", zucht hij.

Vuile lucht hield Sainz tegen

Hoewel Sainz aan de finish meer dan 25 seconden achterstand had op racewinnaar Verstappen, zat hij veel dichter op Perez. Het verschil was slechts drie seconden. Maar Sainz legt uit dat dichterbij komen onmogelijk was, omdat hij gehinderd werd door de vuile lucht van de Red Bull.

"Ik bevond mezelf een beetje in een ongemakkelijke positie, want je zit op een marge van twee, drie seconden waarin je wel alle vuile lucht krijgt, maar niet het voordeel van de DRS in de slipstream", verklaart Sainz.

"Dus je glijdt gewoon een beetje meer. Als ik binnen een seconde of vijf achterstand had gezeten, denk ik dat ik op de harde band misschien iets meer van het echte tempo van de auto en mijn tempo had kunnen laten zien. Maar binnen die twee, drie seconden is het de slechtste positie om te zitten en kon ik Perez nooit echt uitdagen."

Ook interessant:

Concurrentie Verstappen een illusie armer na galavoorstelling

Daar is 'ie weer! De nieuwste F1-podcast van RN365. Natuurlijk over de weergaloze GP van Bahrein van Max Verstappen, maar er gebeurde nog veel meer. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het allemaal! Beluister 'm hieronder.

Praat mee!

Viaplay
x
'Verrassing' Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Verstappen in China