Carlos Sainz heeft na de seizoensopener in Bahrein, waar hij achter het ongenaakbare Red Bull naar de derde plek reed, aangegeven hoe groot het voordeel van Red Bull is. Zeker als je kijkt naar het bandenmanagement van het team van winnaar Max Verstappen en de op de tweede plek gefinishte Sergio Perez.
Bij de laatste pitstop kregen beide Red Bull-coureurs nog een set verse zachte banden onder de wagen, terwijl de meeste andere coureurs (waaronder Sainz) kozen voor een een set harde banden. Sainz kreeg toen namelijk over de boordradio te horen van zijn team dat de harde band vanwege bandenslijtage snel beter zou zijn dan de zachte band.
Sainz gaf toe dat hij het onwaarschijnlijk achtte dat hij voor een van de Red Bulls zou eindigen in Bahrein, vanwege hun gave om pace in de zachte band te houden. De Spanjaard zegt na afloop ook dat de slijtage van de zachte band bij Red Bull identiek was aan die van de harde band waar onder meer hij op reed.
"Je moet bedenken dat we hier al drie dagen hebben getest en ik heb de slijtage van Red Bull op de softs gezien. Die is precies hetzelfde als die van ons op de harde band", verbaasde Sainz zich bij de media, waaronder RacingNews365.
"Zodra ik wist dat Red Bull een nieuwe zachte band had voor de laatste stint en dat ook Perez deze had, was het niet zo dat ik dacht 'oké, dit is mijn kans'. Ik heb de lange runs gezien die ze tijdens het testen op de C3-band hebben afgelegd en je kon zien dat ze in principe dezelfde slijtage hebben op de softs als de rest op de harde band had. Dus ik was niet al te enthousiast", zucht hij.
Anderen bekeken ook:
Vuile lucht hield Sainz tegen
Hoewel Sainz aan de finish meer dan 25 seconden achterstand had op racewinnaar Verstappen, zat hij veel dichter op Perez. Het verschil was slechts drie seconden. Maar Sainz legt uit dat dichterbij komen onmogelijk was, omdat hij gehinderd werd door de vuile lucht van de Red Bull.
"Ik bevond mezelf een beetje in een ongemakkelijke positie, want je zit op een marge van twee, drie seconden waarin je wel alle vuile lucht krijgt, maar niet het voordeel van de DRS in de slipstream", verklaart Sainz.
"Dus je glijdt gewoon een beetje meer. Als ik binnen een seconde of vijf achterstand had gezeten, denk ik dat ik op de harde band misschien iets meer van het echte tempo van de auto en mijn tempo had kunnen laten zien. Maar binnen die twee, drie seconden is het de slechtste positie om te zitten en kon ik Perez nooit echt uitdagen."
Ook interessant:
Concurrentie Verstappen een illusie armer na galavoorstelling
Daar is 'ie weer! De nieuwste F1-podcast van RN365. Natuurlijk over de weergaloze GP van Bahrein van Max Verstappen, maar er gebeurde nog veel meer. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het allemaal! Beluister 'm hieronder.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!