Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
George Russell

Pijnlijke boordradio voor Russell was onderdeel van mislukte Mercedes-strategie

Tijdens de Grand Prix van Australië kreeg George Russell te horen dat hij niet mocht verdedigen tegen concurrent Sergio Perez. Volgens Mercedes was het pijnlijke bericht onderdeel van een - achteraf mislukte - strategie.

Russell Perez Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

George Russell was tijdens de GP van Australië aan het racen voor de tweede plaats, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met P3 nadat hij vrij eenvoudig werd ingehaald door Sergio Perez. Tijdens het 'verdedigen' kreeg de Mercedes-coureur van zijn team te horen dat hij niet te hard moest verdedigen, want de bandenslijtage kon te hoog worden.

Volgens James Vowles, Chief Strategist van de Duitse renstal, was het een 'klein, maar niet onbelangrijk deel van de strategie', zo legt hij uit in de race debrief van Mercedes. "Het is niet zozeer dat we George hebben gevraagd om Perez voorbij te laten - we willen nooit een positie opgeven."

"Maar deze compounds, de mediums en ook de hards, vroegen veel bandenmanagement. Je moest er goed op letten en ervoor zorgen dat je het einde van de race kon halen, zonder dat de banden ineens zouden instorten. Dat zagen we bij Perez namelijk tijdens de eerste stint."

"Het bericht voor George was dus heel simpel: let op je banden. Als je dat een plaats kost op Perez, dan willen we dat natuurlijk niet, maar het is het beste wat we kunnen doen."

Vowles: 'Boordradio de juiste keuze, maar strategie mislukte'

Volgens Vowles was de keuze om niet met Perez te racen de juiste, gezien de mogelijke incidenten die voor kunnen komen tijdens een Grand Prix. "Uiteindelijk willen we het einde van de race halen op banden waarvan we weten dat ze het kunnen. Dat zorgt ervoor dat je safety cars en andere omstandigheden kunt ontwijken, vooral na wat er gebeurde op de mediums tijdens de eerste stint."

Hier zag de Mercedes-strateeg namelijk een gevaar, want de banden stortten sneller in dan verwacht. In ieder geval bij Red Bull. "We hadden verwacht dat bij Perez, vooral gezien zijn snelheid en hoe hard hij aan het pushen was, zijn banden net zoals tijdens de eerste stint ineens in zouden storten."

"Maar dat gebeurde uiteindelijk niet", aldus Vowles, die hierdoor de strategie zag mislukken. "Hij kon vijf seconden wegrijden van George en hij haalde hem eerder eigenlijk al vrij makkelijk in. Daarna was het voor ons geen echte race meer."

Ook interessant:

In menig Nederlandse huiskamer zal flink gevloekt zijn toen Max Verstappen voor de tweede keer in slechts drie Formule 1 Grands Prix uitviel. Is er reden tot paniek bij Red Bull en wat betekent dit voor de titelkansen van de Nederlandse F1-kampioen?

Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.

3 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x