Pirelli Motorsport Director Mario Isola geeft zijn visie op de strategie van Ferrari tijdens de Grand Prix van Hongarije. Charles Leclerc reed aan de leiding toen Red Bull de trekker overhaalde en Max Verstappen als eerste naar binnen haalde voor zijn laatste pitstop en medium banden. Ferrari reageerde meteen en moest daardoor wel naar harde banden, omdat de Monegask anders veel te lang op rode banden had moeten rijden. De Ferrari-coureur had echter de grootste moeite om de bandentemperatuur op pijl te houden en grip te vinden, waardoor Verstappen relatief makkelijk de leiding van de Ferrari-coureur kon overnemen. De problemen van Leclerc werden alsmaar erger toen hij werd gepasseerd door George Russell en Carlos Sainz, waardoor Ferrari de keuze maakte om nog een pitstop te maken om de zachte banden onder zijn F1-75 te zetten. Dit liet hem echter verder zakken naar P6, waar hij ook finishte.
Isola kijkt terug op Ferrari's strategie
Doordat andere teams eerder in de race ook al worstelden met de harde band, werd aan Isola gevraagd of hij verrast was dat Ferrari ervoor koos om deze banden ook voor Leclerc te gebruiken. "Ik geloof dat ze een strategie in gedachten hadden, want ze zijn een goed team en ze weten wat ze doen", vertelt Isola aan de media, waaronder RacingNews365. "Dus ze hadden waarschijnlijk een plan en het plan werkte niet zoals verwacht." "De harde band had een lager gripniveau dan op de vrijdag in Hongarije, in warme omstandigheden. We hadden niet verwacht dat de grip op zondag zou verbeteren in koelere omstandigheden."
Pirelli onder de indruk van de verschillende strategieën
Tijdens de Grand Prix van Hongarije zagen we verschillende strategieën en Isola laat weten daar enorm blij mee te zijn. "Ik ben blij dat we alle drie de compounds tijdens de race hebben gezien en daarmee verschillende strategieën zagen." "Waarschijnlijk is dit een van de droge races met het hoogste aantal strategieën die we ooit hebben gehad. En we zagen ook nog eens veel actie op de baan met close racing waarbij er veel werd ingehaald." "Voor het kampioenschap is het natuurlijk een ander verhaal", sluit Isola af. Na de achtste overwinning van Verstappen dit seizoen heeft de Nederlander namelijk een voorsprong van 80 punten op Leclerc en staat Red Bull 97 punten voor op Ferrari in het constructeursklassement.
Meest gelezen