Zoals we eerder al schreven, lijkt het in Austin een heet weekendje te worden. Onder de brandende Texaanse zon worden maxima van 32°C verwacht op vrijdag en zondag, met een piek van 33°C op zaterdag, waardoor er ook opnieuw een hittewaarschuwing lijkt te worden afgekondigd. En dan wacht er, net als in Singapore, een belangrijke keuze: wordt er gereden met een koelvest of wordt er extra ballast toegevoegd aan de auto?
De hittewaarschuwing is op het moment van schrijven nog niet afgekondigd, maar het is inmiddels wel duidelijk dat Pirelli een extra uitdaging heeft toegevoegd aan het GP-weekend in Austin. De bandenfabrikant heeft er namelijk voor gekozen om niet drie opeenvolgende bandencompounds mee te nemen, zoals eerder dit jaar ook al het geval was tijdens het sprintweekend in België.
Net als in de Belgische Ardennen heeft Pirelli ervoor gekozen om de C1, C3 en C4 mee te nemen, waarbij de C1 de harde band is en de C4 de zachtste van dit weekend. Op Spa-Francorchamps werd het echter niet duidelijk welke rol deze andere bandenkeuze zou hebben gespeeld, omdat de race deels onder regenachtige condities werd verreden. Daardoor was er niet echt sprake van een strategische strijd.
Eén vrije training
Pirelli zegt daarom dat 'het evenement op het Circuit of the Americas weleens de eerste echte test zou kunnen zijn voor deze keuze, waarbij op het Amerikaanse circuit een hardere harde band wordt gebruikt dan vorig jaar, terwijl de medium en zachte band hetzelfde zijn'. Volgens de Italiaanse bandenfabrikant zou het grotere verschil qua performance tussen de harde band en de medium in theorie tot twee scenario's moeten leiden.
"Als coureurs de voorkeur geven aan de C1, de langzaamste maar ook de meest consistente van de drie banden, dan zouden ze een race met één pitstop kunnen rijden in combinatie met de C3. Aan de andere kant zou het gebruik van de laatste (de C3, red.) in combinatie met de C4, met zijn verbeterde weerstand tegen slijtage, snellere rondetijden opleveren, maar vrijwel zeker twee pitstops vereisen."
Bovendien is er nog een extra uitdaging, want de teams hebben maar één uur de tijd om de verschillende opties uit te proberen tijdens de enige vrije training, vanwege de opzet van het sprintweekend. En dat zou de onzekerheid over het verloop en de uitkomst van het weekend nog groter kunnen maken.
Ook interessant:
Max Verstappen moet een achterstand van 63 punten goedmaken in het slotstuk van het Formule 1-seizoen. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk stellen in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast vast dat Verstappen in de Verenigde Staten een mentale tik aan McLaren kan uitdelen.
Stem op RacingNews365 als Website van het jaar en geef ons vijf sterren! Je maakt ook kans toffe prijzen!
Vergeet niet om na het stemmen jouw stem per mail te bevestigen, want alleen dan telt jouw stem.
Stem & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!