Red Bull heeft Max Verstappen in de slotfase van de Grand Prix van Saoedi-Arabië meerdere malen verzocht zijn tempo te verminderen, voordat hij alsnog de snelste ronde van de race neerzette.
Een transcript van de laatste vijftien ronden van de Grand Prix in Djedda onthult de volledige dialoog tussen Verstappen en zijn engineer Gianpiero Lambiase. Niet al het radioverkeer wordt namelijk op tv uitgezonden.
De Nederlander reed op plek twee en was in de achtervolging op Sergio Perez toen hij in ronde 36 het team vroeg om alle data te checken, omdat hij een probleem dacht te horen en voelen aan zijn aandrijfas.
Red Bull had zijn aandrijfas eerder al vervangen nadat deze het in de kwalificatie had begeven, en het team koos er op zondag ook nog eens voor om een eerder gebruikte versnellingsbak terug te installeren in de RB19, terwijl deze eerder in het weekend al was vervangen.
Perez meldde bij zijn engineer Hugh Bird ook een probleem met zijn remmen, wat na een eerdere uitvalbeurt van Albon wegens remproblemen zorgwekkend was te noemen.
Hieronder de transcripten van al het radioverkeer in het slot van de race. GP is de engineer van Verstappen (VER), HB de engineer van Perez (PER).
Verstappen en Perez krijgen problemen
Ronde | Verstappen | Perez |
---|---|---|
35 | VER: Ik blijf de controle over de achterkant verliezen. Drag ik teveel bij het ingaan van de bochten? | HB: 32.2 (een ronde tijd van 1.32,2, red.) voor Max. Het gat is 4.4 seconden |
GP: Oké, stand-by. | ||
GP: Negative, Max. | ||
36 | VER: Ik heb het gevoel dat de aandrijfas weer opspeelt | PER: Ik begin wat vibraties te voelen bij de achteras. |
GP: Het is gewoon de B-Bal offset Max, daar kunnen we niets meer aan doen | HB: Oké, begrepen, Checo. We hebben nog 14 ronden te gaan. | |
VER: Ik zei de aandrijfas. | ||
GP: Oké, stand-by. | ||
VER: Het maakt een raar geluid op hoge snelheden. | ||
37 | GP: Wij zijn tevreden op dit moment Max (met de staat van de auto, red). Op dit moment tevreden. | HB: 32.3 voor Max. Het gat is 4.5 seconden. |
Verstappen negeert Lambiase
Nadat hij het probleem had gemeld, kreeg Verstappen in ronde 39 te horen dat hij moest mikken op rondetijden van 1.33,0, wat meer dan een halve seconde langzamer was dan zijn vorige ronde.
Perez' engineer gaf dezelfde instructie door aan zijn coureur. Het lijkt er dan ook op dat het team ervoor koos om het racetempo te controleren, gezien de betrouwbaarheidsproblemen die ze ondervonden. Christian Horner bevestigde dit al.
Als Verstappen tussen ronde 39 en 43 vijf keer door zijn engineer op de hoogte wordt gesteld van zijn richttijd, reageert hij niet en blijft hij tijden halverwege de 1.32 rijden.
Wat volgt is een enigszins verhitte woordenwisseling tussen Perez en zijn engineer, nadat hij Verstappens rondetijd te horen heeft gekregen.
Verstappen verlaagde vanaf ronde 46 uiteindelijk zijn tempo, zijn rondetijden zakte tot in de 1.33 en hij legde zich - in zijn woorden - neer bij de tweede plek.
Maar nadat hij zijn engineer had gevraagd wat de snelste ronde was, zette de Nederlander op weg naar de finishvlag toch nog de snelste rondetijd neer.
Het leverde Verstappen een extra punt op zo voorkwam hij dat Perez de leiding in het kampioenschap overnam, in een raceweekend dat de Nederlander vond dat hij had moeten winnen, nadat hij elke training had geleid.
Radioverkeer in de slotfase
Ronde | Verstappen | Perez |
---|---|---|
39 | GP: Oke Max, daar overtrad je de track limits voor bocht 23. We streven naar een rondetijd van 33.0. 33.0. | HB: Oké, terug naar de richttijd. We reageren op Alonso. Hij rijdt 33.1 (met het oog op een eventuele safety car, red.). |
GP: Max, heb je nog meer feedback over dat probleem van eerder? | PER: Sorry, kan je dat herhalen? | |
VER: Het is er nog steeds. | HB: Richttijd 33.0. Max mikt op dezelfde tijd. Ter referentie, dat is +0.8 op het dashboard. +0.8. (op het dashboard staat een rondetijd met een delta. Dat was in dit geval dus 1.32,2, red.) | |
GP: Oké, begrepen. Oké, richttijd 33.0, 33.0 | PER: Ik heb een beetje een 'lang' rempedaal. | |
40 | GP: De richttijd is 33.0. | HB: Begrepen, we kijken ernaar. |
GP: Max, bevestig alsjeblieft, 33.0. | ||
41 | GP: 33.0. 33.0 | HB: Doel 32.6. +0.4 |
PER: Doet Max hetzelfde? | ||
HB: Max' laatste ronde is 32.6. | ||
PER: Waarom zeg je dan 33.0? | ||
HB: Gewoon doel plus vier, je doet het goed | ||
PER: We pushen zonder reden jongens, dat is niet slim. | ||
42 | HB: Jouw ronde 32.6. Max's ronde 32.6. | |
PER: Jongens dit is echt niet nodig | ||
HB: Nog 8 ronden te gaan. | ||
PER: Laten we nou maar gewoon 33.0 doen | ||
43 | GP: Max, kun je mikken op 33.0? | PER: Wat is het gat? |
HB: Het gat is 4.3 seconden | ||
PER: Gaan we nu pushen? | ||
HB: Je bent vrij om te pushen. Vrij om te pushen. | ||
45 | GP: Je hebt nog 5 ronden te gaan. Het gat is 5 seconden. | HB: Nog 5 ronden te gaan. Richttijd +0,8. Het gat is 5.5 seconden. |
VER: Wat is de snelste ronde? | ||
GP: Daar maken we ons momenteel geen zorgen over Max. | HB: Max's laatste ronde 33.0. | |
VER: Ja, maar ik wel. | ||
GP: De snelste ronde is 32.1, 32.1. | ||
48 | PER: Wat is de snelste ronde op dit moment? | |
HB: Je hebt de snelste ronde. Dat is een 32.1 | ||
Finish | PER: Hebben we uiteindelijk de snelste ronde of? | |
HB: Die is in de laatste ronde van je afgepakt... | ||
PER: Ah, geweldig... |
Ook interessant:
Verstappen terecht kritisch op dominant Red Bull
Red Bull scoorde maximaal in Djedda, maar Max Verstappen niet. Door problemen in de kwalificatie moest hij uiteindelijk genoegen nemen met P2. In de nieuwste RN365 F1-podcast bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk waarom de Nederlander terecht kritisch is en bespreken ze alle andere gebeurtenissen tijdens het F1-weekend in Saoedi-Arabië. Beluister 'm hieronder!Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Saoedi-Arabië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!