Max Verstappen moest vroeg in de Formule 1 Grand Prix een extra pitstop maken vanwege een lekke band. Het tijdverlies werd voor een deel gecompenseerd door de Virtual Safety Car tijdens de pitstop, maar Red Bull had die pitstop liever niet gemaakt, zo geeft Helmut Marko te kennen in zijn column voor Speedweek. Hij legt tevens uit wat de lekke band veroorzaakte.
"Max kreeg de lekke band door een stuk carbon fibre van contact tussen andere coureurs, ofwel van de botsing tussen Lance Stroll en Gabriel Bortoleto ofwel tussen Franco Colapinto en Lewis Hamilton. Gelukkig merkte een van onze data-engineers dit op en waarschuwde hij ons onmiddellijk. We hadden een beetje geluk met de virtuele safety car-periode tijdens de noodzakelijke bandenwissel."
Maar wat was anders het plan geweest? Met terugwerkende kracht wil Marko de strategie wel delen: "Onze strategie met harde banden kreeg geen kans. We wilden veel langer op de baan blijven. En – in tegenstelling tot andere coureurs – liet Verstappen een goede snelheid zien op de harde banden."
Het plan was daarom om posities te winnen wanneer de coureurs op zachte of medium banden allemaal moesten pitten. We zouden de bandenslijtage in de gaten hebben gehouden om de race misschien zelfs met slechts één pitstop te kunnen voltooien. Maar het liep anders."
Overigens wil Marko, die heus wel snapt dat de coureurstitel nu echt ver buiten het bereik van Max Verstappen ligt, niet de GP van Brazilië aanwijzen als de race waarin de aansluiting werd verloren.
"Als de titelstrijd uiteindelijk verloren gaat, zal dat te wijten zijn aan deze periode na het weekend van Imola, waarin een half dozijn races vrijwel niets opgeleverd heeft."
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!