Max Verstappen was aan het begin van het ground effect-tijdperk samen met Red Bull Racing de dominante factor in de Formule 1. Dat veranderde de afgelopen anderhalf jaar echter, want vooral McLaren kwam sterk opzetten. Verstappen verloor zijn wereldtitel aan Lando Norris, die er met zijn eerste kroon vandoor ging.
Voor volgend jaar wacht er echter een grote uitdaging voor het team. Er wordt namelijk voor het eerst een eigen motor ontwikkeld. Bovendien gaan de reglementen voor zowel de motor als het chassis op de schop, wat de rangorde in de koningsklasse van de autosport flink kan opschudden.
Wat gaat er gebeuren als Red Bull volgend jaar ineens het zesde of zevende team is? Daar gaat Red Bull-baas Oliver Mintzlaff op in. "Niemand die dat weet, misschien zijn we wel het tweede of derde team. Ik weet dat wij enorm goede mensen in dienst hebben. En het gaat niet alleen om de motor, maar ook om het chassis. Christian Horner heeft de voorbije jaren óók heel veel goede mensen binnenboord gehaald, kijk alleen maar naar de motorenafdeling", aldus Mintzlaff in gesprek met De Telegraaf.
"Er zal altijd personeel vertrekken bij een goede aanbieding van een concurrent. Maar ik denk ook dat veel mensen zien dat er nu een andere atmosfeer hangt bij ons. En dat ze Red Bull als een winnend, cool team zien, dat talent de kans geeft om zichzelf te ontwikkelen."
'Ik dacht bij mezelf: what the f*ck, wat betekent dat?'
En wat is de stip aan de horizon voor de Red Bull-baas? "Voor ons wordt het vooral interessant om te zien hoe we het gaan doen met onze eigen motor. Ik weet nog dat teamoprichter Dietrich Mateschitz mij dat enkele jaren geleden vertelde, dat we een eigen motor gingen bouwen. Ik dacht bij mezelf: what the f*ck, wat betekent dat? En toen hoorde ik ook nog eens wat het zou gaan kosten…"
"Maar het was zijn grote droom, en de complimenten voor Christian Horner, hoe hij de juiste mensen heeft gevonden voor die afdeling. Ik hoop nu vooral dat we met z'n allen die grote droom van Dietrich kunnen laten uitkomen. Dat we ook in het nieuwe tijdperk weer gaan winnen en nieuwe succesverhalen zullen schrijven."
"Ik denk dat dit een geweldig verhaal wordt, met onze twee teams: twee jonge coureurs bij het talententeam en Isack Hadjar die een kans krijgt naast Max. Dit past bij Red Bull, we vinden de beste talenten voor de beste posities. Ik denk dat we het overall gezien best aardig gedaan hebben de laatste 21 jaar", zegt Mintzlaff tot slot.
Ook interessant:
Zo vlak voor Kerstmis duiken de mannen van de Formule 1-podcast van RacingNews365 nog één keer de virtuele podcaststudio in. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk beantwoorden jullie vragen na het F1-seizoen 2025!
Meest gelezen
In dit artikel








Praat mee!