Waar Lewis Hamilton de Formule 1-transfermarkt in februari 2024 al liet ontploffen door zijn Ferrari-overstap aan te kondigen, is het dit seizoen nog een stuk rustiger. Natuurlijk gonst het van de geruchten over mogelijke transfers en contractverlengingen, maar aankondigingen volgden nog maar sporadisch. Alleen bij Red Bull (Yuki Tsunoda voor Liam Lawson) en Alpine (Franco Colapinto voor Jack Doohan) vond er een rijderswissel plaats.
De reden? Heel wat Formule 1-coureurs liggen voor meerdere jaren vast en zullen pas om zich heen gaan kijken als iemand de knuppel in het hoenderhok gooit. Toch komt er een interessante periode aan, want Silly Season brandt in de zomer altijd los! Wat staat er op het spel en welke coureurs en teams moeten belangrijke besluiten gaan nemen? Een overzicht.
Red Bull
Red Bull is en blijft de grote spil op de transfermarkt en dat heeft alles te maken met de onrust en vele wisselingen rond het tweede stoeltje. Max Verstappen lijkt ook in 2026 trouw te blijven aan Red Bull, maar wie zijn teamgenoot wordt, is nog ongewis. Red Bull begon met Lawson aan het seizoen, om na twee races Tsunoda al door te schuiven. De Japanner presteert echter ook niet bijster goed en beschikt over een aflopend contract.
Natuurlijk behoort hij wel tot de kanshebbers om het stoeltje te behouden in 2026, maar in Isack Hadjar klopt er echter ook een groot talent op de deur. De Fransman is misschien wel dé revelatie van het seizoen door zijn sterke prestaties bij Racing Bulls en staat ongetwijfeld op de radar van Helmut Marko en Christian Horner. Zij weten alleen ook dat verschillende talenten naast Verstappen zijn verzopen. De vraag wordt dan ook of Red Bull het erop waagt óf Hadjar iets langer laat rijpen bij Racing Bulls.
Mocht dat laatste scenario uitkomen én Red Bull Tsunoda willen vervangen, wordt er waarschijnlijk buiten de deur gekeken. Alex Albon is dan een interessante kandidaat, ondanks zijn doorlopende verbintenis bij Williams. Albon is een oude bekende van Red Bull en heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet. Misschien is hij wel de ideale teamgenoot van Verstappen?
Mercedes
Bijzonder genoeg heeft Mercedes nog twee beschikbare stoeltjes, want de contracten van George Russell en Kimi Antonelli lopen na dit seizoen af. Van teambaas Toto Wolff is bekend dat hij zeer gecharmeerd is van Max Verstappen, maar de kans op een sensationele transfer lijkt met de dag kleiner te worden. In dat geval staan Russell en Antonelli 'gewoon' op poleposition om hun zitjes te behouden.
Het gerucht gaat ook dat Russell op het punt staat om een sterk verbeterd contract te ondertekenen. Op zichzelf is dat een zege voor Mercedes, dat jarenlang in Russell en Antonelli heeft geïnvesteerd en het potentieel voorlopig tot uiting ziet komen. Ook Antonelli voldoet tot nu toe aan de verwachtingen van de leiding van Mercedes.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Alpine
Momenteel is Alpine geen topteam, maar toch kan er een interessant aanbod op het bordje van coureurs terecht komen. Alpine maakt vanaf 2026 - een nieuw tijdperk in de Formule 1 - immers gebruik van Mercedes-motoren en wil scoren onder leiding van Flavio Briatore. Zijn ambitie is helder: in 2026 regelmatig op het podium staan en vanaf 2027 om zeges en titels strijden.
Op korte termijn lijkt er niets aan de huidige line-up te gaan veranderen. Pierre Gasly presteert erg sterk en staat voor meerdere jaren onder contract, terwijl Alpine ook het volledige vertrouwen in Colapinto heeft uitgesproken. Zijn terugkeer in de Formule 1 verloopt nog niet naar wens, maar Colapinto brengt naast zijn snelheid ook een financiële impuls met zich mee.
Mocht Alpine op den duur toch het vertrouwen in Colapinto verliezen, kunnen ze altijd teruggrijpen op Doohan of Paul Aron. En Briatore is er wel vaker in geslaagd om een grote vis te vangen, dus misschien klopt Alpine nog aan bij de ervaren Sergio Perez? De Mexicaan is beschikbaar en brengt ook een zak geld mee. Genoeg opties voor het ambitieuze Franse team, dus.
Racing Bulls
In de schaduw van Red Bull begint zich ook een mooi gevecht om de Racing Bulls-stoeltjes te ontvouwen. Hadjar en Liam Lawson moeten allebei nog een nieuw contract verdienen en voelen de hete adem van een megatalent in hun nek. De piepjonge Arvid Lindblad klopt namelijk nadrukkelijk op de deur van de Formule 1 en kon op oprechte complimenten van Helmut Marko rekenen.
De Red Bull-adviseur zei het volgende in zijn column voor Speedweek: "Lindblad zette een sterke prestatie neer in de Formule 2. Hij won de hoofdrace in Barcelona en vierde daarmee zijn tweede overwinning in zijn debuutseizoen. Als hij zo doorgaat, verwachten we dat hij doorstroomt naar de Formule 1. Hij is misschien pas 17 jaar oud, maar hij is ook een enorm talent."
Op het eerste gezicht lijkt dan vooral Lawson te moeten vrezen voor zijn zitje. De Nieuw-Zeelander werd na twee races teruggezet naar Racing Bulls en lijkt daar nog steeds last van te hebben. Lawson scoorde alleen punten in Monaco en kan niet aan het niveau van Hadjar tippen. Het zou niet verbazingwekkend zijn als Lindblad in 2026 zijn stoeltje overneemt.
Cadillac F1
Tot slot zijn er natuurlijk nog twee stoeltjes beschikbaar bij Cadillac F1, het nieuwe team van de Formule 1! Zij staan vanaf 2026 op de grid en zijn naarstig op zoek naar sterke coureurs. Verschillende namen passeerden de revue, maar zeker is dat Perez dé topfavoriet is om bij Cadillac te gaan rijden. De coureur brengt de nodige ervaring met zich mee en is ook interessant wegens de financiën én zijn Mexicaanse nationaliteit. Cadillac kan zo de Amerikaanse markt aanspreken.
Lange tijd was er sprake van dat er ook een Amerikaanse coureur moest instappen, maar dat lijkt niet te gaan gebeuren. Colton Herta weifelde bijvoorbeeld over een overstap vanuit de IndyCar naar de Formule 1 en Cadillac kan niet uit een eindeloze pool met Amerikaanse coureurs putten. Valtteri Bottas, Guanyu Zhou en Felipe Drugovich, de reservecoureur van Aston Martin, lijken nu de gegadigden te zijn om een zitje te bemachtigen.
Bekijk alle huidige F1-contracten hieronder!
Contracten F1-coureurs
Team | Coureur | Contractduur |
---|---|---|
Red Bull | Max Verstappen | t/m 2028 |
Yuki Tsunoda | t/m 2025 | |
McLaren | Lando Norris | Meerjarig contract |
Oscar Piastri | Meerjarig contract | |
Ferrari | Charles Leclerc | Meerjarig contract |
Lewis Hamilton | Meerjarig contract | |
Mercedes | George Russell | t/m 2025 |
Andrea Kimi Antonelli | t/m 2025 | |
Aston Martin | Fernando Alonso | t/m 2026 |
Lance Stroll | Meerjarig contract | |
RB | Liam Lawson | t/m 2025 |
Isack Hadjar | t/m 2025 | |
Haas | Oliver Bearman | Meerjarig contract |
Esteban Ocon | Meerjarig contract | |
Alpine | Pierre Gasly | Meerjarig contract |
Franco Colapinto | t/m 2025 | |
Williams | Alexander Albon | Meerjarig contract |
Carlos Sainz | Meerjarig contract | |
Sauber/Audi | Nico Hulkenberg | Meerjarig contract |
Gabriel Bortoleto | Meerjarig contract | |
Cadillac F1 | N.n.b | |
N.n.b. |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!