Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull geeft uitleg over opvallende wijziging aan auto Verstappen

Red Bull verraste in Mexico met een opvallende koelingsoplossing. Hoofdengineer Paul Monaghan legt uit waarom het team hier voor heeft gekozen.

RB21 Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het Grand Prix-weekend in Mexico vormt altijd een unieke uitdaging. Het circuit ligt op hoogte, met als gevolg dat onder meer de remmen en krachtbron meer koeling nodig hebben. Red Bull kiest echter voor een vrij opvallende oplossing met grote gleuven op de motorkap. Zelfs de Honda-motor is zichtbaar. Hoofdengineer Paul Monaghan legt uit waarom voor deze oplossing is gekozen.

"We mogen anders zijn, dus kiezen wij daarvoor", lacht Monaghan tegenover onder meer RacingNews365. "Het hangt ervan af hoe je de luchtstroom verwerkt als het de auto verlaat bij de top body en wat je weghaalt bij de wishbones. Als je naar een bepaalde oranje auto kijkt, zie je dat zij openingen bij de wishbones hebben."

Red Bull kiest voor een andere aanpak. "Wij kiezen voor een combinatie van uitstroming via de gleuven (op de motorkap, red.) en via de centrale uitgang. Hoe je die lucht verdeelt, is een keuze. Een andere manier om ernaar te kijken is: hoeveel lucht moet je door de sidepods sturen om voldoende koeling te krijgen?"

Geen lucht

Monaghan legt de puzzel verder uit. "Als je dat weet, dan weet je hoeveel uitstroomoppervlak je nodig hebt. Bij de meeste auto's is de uitstroom de beperkende factor, niet de instroom, dus begin je met het vergroten van de uitstroom. Hoe teams dat vervolgens vormgeven, hangt af van hun top body en van hoe ze het laten aansluiten op de achtervleugel."

Maar het blijft een lastige puzzel, beaamt Monaghan. "Het is de lastigste race als het om koeling gaat. De motor wordt minder beïnvloed zolang je hem goed kunt afstellen. Het probleem is dat er gewoon nergens koeling vandaan te halen is. Je hebt een turbomotor die niet weet dat hij op grote hoogte zit, maar de radiatoren en remmen krijgen nauwelijks lucht. In dat opzicht is dit dus een van de grootste uitdagingen."

"Singapore was al behoorlijk zwaar qua temperatuur, en Hongarije is normaal gezien ook extreem, maar dat ligt dichter bij zeeniveau. Alleen heb je in Hongarije weer nauwelijks luchtsnelheid. Hier hebben we wel veel luchtsnelheid, maar geen lucht. Daardoor is dit een van de lastigste races wat koeling betreft", sluit Monaghan af.

Pakt Max Verstappen een podium tijdens de GP van Mexico? Dan pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Claim jouw bonus!

Praat mee!

x
Live Reacties na sterke start Verstappen in Mexico