Mercedes en Red Bull houden er twee verschillende ontwerpfilosofieën op na. Het team van Max Verstappen houdt al jaar en dag vast aan de hoge rake. Hoe hoger de rake, hoe hoger de achterkant van de bolide staat en opzichte van de voorkant van de bolide. Volgens de Oostenrijkers kunnen ze daardoor meer downforce genereren. Mercedes kiest juist voor een lage rake, maar doet dat in combinatie met een lange wielbasis. Hoe langer de wielbasis, hoe groter de afstand tussen de voor- en achterbanden is. Bij Mercedes is deze aanzienlijk langer. Daardoor is het vloeroppervlak groter en kan er meer downforce worden gegenereerd, die het team door de lage rake juist mist. Sinds de intrede van de nieuwe voorvleugelregels in 2019 heeft Red Bull meer moeite om haar filosofie werkend te krijgen en dit seizoen kwamen er dan ook balansproblemen de hoek om kijken. Toch denkt Pierre Wache, de hoofdengineer van Red Bull, dat het concept nog steeds superieur is aan het lage rake - lange wielbasis-concept van Mercedes. De progressie die Red Bull heeft geboekt had ervoor moeten zorgen dat Mercedes werd verslagen, maar de balansproblemen gooiden volgens hem roet in het eten, zo vertelt hij in gesprek met Motorsport Magazine . "We hebben een grote kans gemist, want Mercedes was te verslaan. Als we aan het begin van het seizoen hetgeen uit de auto hadden kunnen persen wat ons aan het einde van het jaar wel lukte, dan zouden we Mercedes hebben verslagen." "Dat frustreert me enorm, en met mij denk ik iedereen bij Red Bull", aldus Wache, die erkent dat Mercedes een solide seizoen achter de rug heeft. "Ze hebben het goed gedaan, om eerlijk te zijn, want ze zijn eigenlijk geen een keer uitgevallen. Maar ze zijn zeker niet op alle vlakken perfect en ik denk dat we meer uit onze wagen kunnen halen dan zij uit hu wagen, zelfs als de motoren gelijk zouden blijven. Ze zijn te verslaan."
Meest gelezen