Zonder twijfel heeft Red Bull een van de beste, zo niet de beste F1-ontwerper in huis. Routinier Adrian Newey ontwierp al talloze winnende F1-bolides en dit jaar was de RB18 zelfs zijn meest succesvolle wagen ooit. Volgend jaar wordt de Brit echter 65 jaar oud, dus langzaam nadert zijn pensioen. Althans, dat zou je denken. Het zou een enorme aderlating zijn voor Red Bull, maar intern is men in ieder geval al voorbereid op zo'n soort scenario en is dit meermaals besproken. "Het is inderdaad iets waar we al naar hebben gekeken en al een lange periode over hebben gediscussieerd", erkent teambaas Christian Horner in gesprek met het Australische Speedcafe . Zijn rol binnen het Red Bull-team is inmiddels ook al anders dan jaren geleden het geval was. Newey houdt zich namelijk niet alleen met F1 bezig. "De rol van Adrian als Chief Technical Officer is de laatste periode wel geëvolueerd", vervolgt Horner. "Zeker nu we ook Red Bull Advanced Technologies hebben als tak van het bedrijf. De RB17 is eerder dit jaar aangekondigd en hij verdeelt zijn tijd dus over verschillende projecten", zo doelt Horner op de wagen waarover Newey RacingNews365 eerder dit jaar uitgebreid vertelde .
Technisch team
De laatste jaren krijgen de technische mensen om Newey heen dan ook steeds meer verantwoordelijkheden en inmiddels is er een ijzersterk team opgebouwd dat de touwtjes zo over kan nemen, als die mensen dat niet al grotendeels hebben gedaan. "Daardoor moesten de andere technische kopstukken er natuurlijk nog een schepje bovenop doen", erkent Horner. "We hebben Pierre Wache als technisch directeur en het hele technische team om hem heen heeft het fantastisch gedaan." "Adrian draagt daar natuurlijk nog steeds aan bij en werkt nauw samen met de hele groep. Hij neemt een hele encyclopedie aan kennis met zich mee, maar het is geweldig om te zien dat we op technisch vlak zeer sterk zijn, zowel in de diepte als in de breedte."
Nieuwste uitdaging
Na de enorme regelwijzigingen van 2022 is het nu aan Red Bull om ondanks een straf ook in 2023 een kampioenswaardige bolide (door) te ontwikkelen. Pijnlijk, maar niet onmogelijk, zo denkt Horner. "De straf is pijnlijk en dwingt ons om zeer efficiënt en erg kieskeurig te zijn bij de runs die we in de windtunnel uitvoeren. We moeten dit dus goed gaan managen. Het is zeker een handicap en geen voordeel, dus we moeten zien hoe dit zich gaat ontvouwen." "We gaan er in ieder geval alles aan doen om de schade die het mogelijk toe kan brengen binnen de perken te houden", aldus de teambaas van Red Bull.
Meest gelezen