Het is niet het meest zichtbare element van de sport, maar de Formule 1 heeft achter de schermen een bepaald mechanisme ingebouwd om teams in de achterhoede een kans te geven een stapje vooruit te zetten. Het heet de Aerodynamic Testing Regulations (ATR), en het bepaalt hoeveel tijd alle teams toegewezen krijgen in de windtunnel. Hoe hoger je staat in het constructeurskampioenschap, hoe minder tijd je krijgt in de windtunnel.
De nieuwe periode van de ATR is inmiddels ingegaan. Het meetpunt lag vlak voor de Grand Prix van Oostenrijk, dus de constructeursstand van dat moment is meegenomen. De vorige keer dat er gemeten werd, was in de winterstop. Dat betekent dus dat de verdeling van de uren aangepast is ten opzichte van die meting. En Red Bull is een van de 'winnaars' van die herverdeling.
Red Bull sloot vorig jaar namelijk af als derde in het kampioenschap. Inmiddels lijkt dat een verre droom: Red Bull staat vierde met een achterstand van 47 punten op Ferrari en Mercedes. Ook op het moment van meten stond het team ook al vierde, en dus krijgt Red Bull het komende halfjaar zestien extra uren in de windtunnel. Dat is natuurlijk voor dit jaar prettig, maar al helemaal met het oog op volgend jaar is dat een flinke bonus. Red Bull kan daardoor zestien uur extra - en in totaal 48 uur meer dan McLaren - testen met de auto van volgend jaar, wanneer er een volledig nieuw reglement ingaat.
Red Bull is niet het enige team dat hier voordeel van heeft. Alpine en Aston Martin zijn in de eerste helft van dit jaar flink teruggevallen ten opzichte van de vorige meting. Aston Martin sloot 2024 af als de nummer vijf in het kampioenschap, met Alpine daar direct achter. Tegenwoordig staat Aston Martin achtste en Alpine laatste. Dat betekent dat Aston Martin de komende zes maanden 48 uren meer te besteden heeft, en Alpine maar liefst 64 uren meer.
Aan de andere kant van de vergelijking zitten Williams en Mercedes. Williams is vier plekken gestegen in het kampioenschap en heeft dus 64 uren minder dan de eerste helft van het jaar. Mercedes is twee plaatsen opgeklommen en moet dus 32 uren inleveren. Het enige team dat gelijk is gebleven, is McLaren.
Nieuwe urenverdeling F1-windtunnels
Team | Windtunneluren | Verschil |
---|---|---|
McLaren | 224 | - |
Mercedes | 240 | -32 |
Ferrari | 256 | +16 |
Red Bull | 272 | +16 |
Williams | 288 | -64 |
Haas | 304 | -16 |
Racing Bulls | 320 | -16 |
Aston Martin | 336 | +48 |
Stake F1 | 352 | -16 |
Alpine | 368 | +64 |
Ook interessant:
Verstappen in onmogelijke spagaat door Red Bull-crisis
De F1 GP van Oostenrijk was het slechtste GP-weekend voor Red Bull sinds jaren. Het team pakte precies 0 punten. Wat betekent dit voor het kampioenschap, en wat voor de toekomst? Ruud Dimmers, Joris Mosterdijk en Mike Hezemans bespreken het.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!