Na de tweede DNF van Max Verstappen van het seizoen in Australië, deed Red Bull samen met Honda diepgravend onderzoek naar de aard van de problemen. Helmut Marko deed daarop uit de doeken dat de problemen veroorzaakt werden door porpoising en de rake klappen die de auto daardoor te verwerken kreeg. " Wij hebben er niet veel last van , maar de bewegingen die het wel teweeg bracht, zorgden voor schade." Het is een probleem dat elders in de paddock ook wordt vastgesteld, in ieder geval door Alpine. In een interview met een selecte groep media, waaronder RacingNews365, doet Bruno Famin, executive director van de motorafdeling van Alpine dat uit de doeken. "Met de nieuwe aerodynamica van de nieuwe auto's werken er hele andere krachten op de auto. De auto's zijn nu erg stijf en liggen erg laag. Dat heeft een enorme uitwerking op de auto en op de problemen die we hebben gehad. Je weet wel waar ik het over heb (porpoising, red.)."
"De problemen hebben niet direct met de ICE (Internal Combustion Engine, red.) te maken, maar wel met de systemen rond de ICE, die effect hebben op de ICE. De impacts zorgen voor een nieuwe mate van belasting van het materiaal en dat zijn we aan het oplossen." Famin weet dat Alpine niet de enige is met dat specifieke probleem en niet enkel omdat Marko dat eerder onthulde: "Alle motorfabrikanten dienen bij de FIA verzoeken in om de betrouwbaarheid te kunnen verbeteren. Dat soort informatie is publiekelijk toegankelijk voor alle teams, dus we zien dat we niet de enige zijn met problemen." Maar met het bevriezen van de motorontwikkeling zijn er toch geen aanpassingen mogelijk? Dat is slechts deels waar: "De FIA accepteert geen aanpassingen ten behoeve van de performance, maar ze accepteren wel degelijk enkele aanpassingen als dat ten behoeve is van de betrouwbaarheid." Alpine vroeg de FIA daadwerkelijk om toestemming om aanpassingen te doen aan de infrastructuur rond de motor en dat werd gehonoreerd: "De modificaties zaten in Imola reeds in de motor."
Meest gelezen