Met zijn zesde overwinning op rij zorgde Max Verstappen er in Groot-Brittannië tevens voor dat Red Bull het stokoude record van McLaren kon evenaren. In 1988 won het team in haar gloriedagen namelijk 11 races op rij. Dat heeft het team uit Milton Keynes nu ook geflikt, met 9 zeges voor Verstappen en 2 voor Sergio Perez. Het tovert natuurlijk een glimlach op het gezicht van Helmut Marko, die voor de camera bij het Oostenrijkse ORF vertelt dat er eigenlijk elke week wel een record sneuvelt door de prestaties van Verstappen. "Met elke overwinning wordt er weer een record gebroken", lacht hij. "Nu het record van McLaren (geëvenaard, red.) en anders een record dat Max neerzet. Het scheelde echter niet veel!", zo wijst hij op de verrassing van het weekend, McLaren. "We hadden een solide voorsprong opgebouwd van negen seconden, maar door de safety car verdween die weer als sneeuw voor de zon."
Risico
Toen de safety car de baan op kwam vanwege de stilgevallen Haas-bolide, stond Red Bull voor een lastige keuze. Koos men voor de zachte, of de harde banden in de resterende +- 20 ronden? Uiteindelijk werd er gekozen voor de zachte banden, maar Marko moet toegeven dat dat een risico was, nu hij terugkijkt op de race. "De bandenkeuze was achteraf gezien een risico. Max zorgde goed voor de banden, maar je zag het bij hem en Hamilton dat de zachte banden sleten. We waren blij dat de race voorbij was! Norris had nog een ronde of drie à vijf nodig en dan had hij een groot bandenvoordeel gehad", onthult de Red Bull-adviseur. Al met al een relatief spannende race, maar toch was Red Bull over het algemeen gewoon de sterkste partij, beaamt ook Marko. "Aan het begin van de race lette Verstappen goed op zijn banden in de snelle bochten, maar toen we daarna op snelheid kwamen, waren we eigenlijk op elk vlak sneller dan McLaren. Maar zoals ik al zei, aan het einde van de race hadden we niets meer van de banden kunnen vragen."
Stroeve start
Het had een makkelijkere middag kunnen zijn als Verstappen een goede start had gehad, maar dat was zeker niet het geval. Marko verklaart. "De koppeling werd bij de start niet optimaal bediend. Zodra de DRS echter vrij werd gegeven, kwam onze geweldige topsnelheid om de hoek kijken. Toen deed Max het goed om een gat van negen seconden te creëren en het beste uit zijn banden te halen, zonder deze te veel te belasten." "Maar zoals ik eerder al zei: toen spoelde de safety car die voorsprong weg. Op de zachte banden ging het na de safety car aan het begin goed en reden we weg bij Norris, maar aan het einde van de race was hij twee, drie, misschien wel vier tienden per ronde sneller dan Verstappen."
Meest gelezen