Red Bull was van plan om in zowel Singapore als Austin met een speciale livery te rijden. Dat plan heeft men echter in de ijskast gezet, omdat een dergelijke livery voor gewichtsproblemen zorgt. Extra verf betekent immers extra gewicht.
Red Bull licht de keuze als volgt toe: "Oracle Red Bull Racing wil graag een belangrijke update geven met betrekking tot de REBL CUSTMS liverycompetities voor de GP van Singapore en de GP van de Verenigde Staten in 2024. In de afgelopen twee jaar hebben onze door fans geleide livery-ontwerpwedstrijden een indrukwekkend niveau van creativiteit en innovatie laten zien, wat een kenmerk is geworden van onze aangepaste liveries."
"Tijdens recente tests hebben we onderzocht hoe sommige REBL CUSTMS-ontwerpen eruit zouden zien op onze RB20 Formule 1-wagen. We ontdekten echter dat de speciale lak die voor deze volledige auto's werd gebruikt, te veel extra gewicht aan de carrosserie toevoegde. Omdat gewicht een directe invloed heeft op de prestaties, heeft het team de moeilijke beslissing genomen om de REBL CUSTMS-kleuren niet op de RB20 te gebruiken voor de komende Grands Prix van Singapore en de Verenigde Staten. Onze primaire focus blijft om optimale prestaties op het circuit te garanderen voor de rest van het F1-seizoen 2024."
"Belangrijk is echter dat Oracle Red Bull Racing al zijn middelen inzet voor F1-prestaties op het circuit, terwijl de auto van het Red Bull Racing Pepe Jeans Academy-programma in vinyl kan worden gewikkeld en dus niet dezelfde prestatieproblemen met zich meebrengt. We zijn dan ook verheugd dat de F1 Academy-auto van Hamda Al Qubaisi nog steeds het winnende REBL CUSTMS Singapore-ontwerp draagt, zoals gestemd door leden van The Paddock, powered by Oracle, zodat we de creativiteit van de fans kunnen vieren zonder compromissen."
RacingNews365 begrijpt dat Red Bull de keuze niet zozeer heeft gemaakt omdat de livery voor onwenselijk overgewicht zorgt, maar vooral omdat ze dat extra gewicht graag elders op de auto in willen zetten, mogelijk met het oog op het verder verbeteren van de balans van de RB20.
Ook interessant:
De Grand Prix van Azerbeidzjan leverde weer genoeg gespreksstof op. Het ging veelvuldig over Max Verstappen, die na een frustrerend en machteloos weekend als vijfde over de streep kwam. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers én Rudy van Buren bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!