Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Red Bull onder de indruk van 'meesterlijke' bandenfluisteraar Verstappen

Christian Horner komt superlatieven tekort om zijn Max Verstappen te beschrijven. In Mexico maakte de Nederlander, die voor de veertiende keer dit jaar een race won, wederom een ijzersterke indruk. Dit maal vooral qua bandenmanagement.

Verstappen Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images / Red Bull Content Pool

Max Verstappen had de statistieken tegen hem toen hij afgelopen zondag de Grand Prix van Mexico aanving vanaf poleposition. De vorige jaren ging het altijd fout voor de Mexicaanse polesitter, die toen links en rechts om zijn oren werd gereden vanwege de slipstream.

Maar bij de Nederlander was dat op het Autodromo Hermanos Rodriguez niet het geval, tot vreugde van zijn teambaas Christian Horner, die zag hoe zijn stercoureur de race van de eerste tot aan de laatste meter domineerde.

"Max was de eerste coureur in tijden die de poleposition in Mexico in de eerste bochten om wist te zetten in de leidende positie. Vanaf het begin van de race heeft hij in feite de race gecontroleerd", jubelt Horner, die onder de indruk was van het bandenmanagement van zijn stercoureur.

"Op die zachte banden... hij zorgde ervoor dat deze niet oververhitten en dat ze lang in leven zouden blijven. Toen hij zijn pitstop had gemaakt, zat er zelfs nog best veel leven in die banden!"

"Daardoor hadden we er vertrouwen in dat de medium banden het einde van de wedstrijd zouden halen. Het draaide er dus om dat hij de banden niet te veel zou belasten, maar daar is Verstappen dit jaar meesterlijk in", meent de teambaas.

Exceptioneel

Volgens Horner presteert de Red Bull-kampioen momenteel op de toppen van zijn kunnen, terwijl hij in de tussentijd ook nog tijd en ruimte ziet om hier en daar samen met zijn engineer wat de dollen. Het bandenmanagement haalt Horner aan als een van Max' specialiteiten.

"Je ziet hoe Verstappen speelt met de tools die hij in de auto tot zijn beschikking heeft. Hij zit er constant bovenop en je hoort dat hij samen met zijn engineer zelfs nog kan grappen en grollen."

"Max weet ontzettend goed aan te voelen wat de banden wel en wat de banden niet nodig hebben. Het is iets dat hij door de jaren heeft ontwikkeld. Hij was er altijd al goed in, maar dit jaar is hij op dat vlak exceptioneel geweest."

Dat Verstappen zijn medium banden perfect behandelde, blijkt wel uit de sectortijden, die hieronder in de tabel te zien zijn. Na zijn pitstop in ronde 26, reed hij alleen maar ronden in de 1.22. Alleen tijdens de VSC in ronde 65 en 66 was hij logischerwijs wat langzamer. Bizar!

Zeer constante rondetijden tweede stint Verstappen

Ronde Tijd
27 1.22,494
28 1.22,540
29 1.22,472
30 1.22,289
31 1.22,365
32 1.22,166
33 1.22,316
34 1.22,188
35 1.22,054
36 1.22,046
37 1.22,329
38 1.22,685
39 1.22,382
40 1.22,466
41 1.22,436
42 1.22,465
43 1.22,405
44 1.22,285
45 1.22,426
46 1.22,568
47 1.22,468
48 1.22,733
49 1.22,544
50 1.22,576
51 1.22,308
52 1.22,497
53 1.22,502
54 1.22,515
55 1.22,786
56 1.22,105
57 1.22,425
58 1.22,313
59 1.22,428
60 1.22,698
61 1.22,400
62 1.22,510
63 1.22,720
64 1.22,476
65 (VSC) 1.29,023
66 (VSC) 1.32,908
67 1.22,302
68 1.22,549
69 1.22,794
70 1.22,681
71 1.22,917

Ook interessant:

Verstappen moet Mercedes méér vrezen dan Ferrari op weg naar nóg meer records

Red Bull stond in Mexico in de spotlights. Vanwege de straf voor het overschrijden van de budgetcap, vanwege het boycotten van Sky Sports en vanwege het dominante optreden van Verstappen. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken alles in de nieuwe aflevering van de RN365 Formule 1-podcast.

Formule 1 GP Mexico 2022 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië