Max Verstappen had de statistieken tegen hem toen hij afgelopen zondag de Grand Prix van Mexico aanving vanaf poleposition. De vorige jaren ging het altijd fout voor de Mexicaanse polesitter, die toen links en rechts om zijn oren werd gereden vanwege de slipstream.
Maar bij de Nederlander was dat op het Autodromo Hermanos Rodriguez niet het geval, tot vreugde van zijn teambaas Christian Horner, die zag hoe zijn stercoureur de race van de eerste tot aan de laatste meter domineerde.
"Max was de eerste coureur in tijden die de poleposition in Mexico in de eerste bochten om wist te zetten in de leidende positie. Vanaf het begin van de race heeft hij in feite de race gecontroleerd", jubelt Horner, die onder de indruk was van het bandenmanagement van zijn stercoureur.
"Op die zachte banden... hij zorgde ervoor dat deze niet oververhitten en dat ze lang in leven zouden blijven. Toen hij zijn pitstop had gemaakt, zat er zelfs nog best veel leven in die banden!"
"Daardoor hadden we er vertrouwen in dat de medium banden het einde van de wedstrijd zouden halen. Het draaide er dus om dat hij de banden niet te veel zou belasten, maar daar is Verstappen dit jaar meesterlijk in", meent de teambaas.
Exceptioneel
Volgens Horner presteert de Red Bull-kampioen momenteel op de toppen van zijn kunnen, terwijl hij in de tussentijd ook nog tijd en ruimte ziet om hier en daar samen met zijn engineer wat de dollen. Het bandenmanagement haalt Horner aan als een van Max' specialiteiten.
"Je ziet hoe Verstappen speelt met de tools die hij in de auto tot zijn beschikking heeft. Hij zit er constant bovenop en je hoort dat hij samen met zijn engineer zelfs nog kan grappen en grollen."
"Max weet ontzettend goed aan te voelen wat de banden wel en wat de banden niet nodig hebben. Het is iets dat hij door de jaren heeft ontwikkeld. Hij was er altijd al goed in, maar dit jaar is hij op dat vlak exceptioneel geweest."
Dat Verstappen zijn medium banden perfect behandelde, blijkt wel uit de sectortijden, die hieronder in de tabel te zien zijn. Na zijn pitstop in ronde 26, reed hij alleen maar ronden in de 1.22. Alleen tijdens de VSC in ronde 65 en 66 was hij logischerwijs wat langzamer. Bizar!
Zeer constante rondetijden tweede stint Verstappen
Ronde | Tijd |
---|---|
27 | 1.22,494 |
28 | 1.22,540 |
29 | 1.22,472 |
30 | 1.22,289 |
31 | 1.22,365 |
32 | 1.22,166 |
33 | 1.22,316 |
34 | 1.22,188 |
35 | 1.22,054 |
36 | 1.22,046 |
37 | 1.22,329 |
38 | 1.22,685 |
39 | 1.22,382 |
40 | 1.22,466 |
41 | 1.22,436 |
42 | 1.22,465 |
43 | 1.22,405 |
44 | 1.22,285 |
45 | 1.22,426 |
46 | 1.22,568 |
47 | 1.22,468 |
48 | 1.22,733 |
49 | 1.22,544 |
50 | 1.22,576 |
51 | 1.22,308 |
52 | 1.22,497 |
53 | 1.22,502 |
54 | 1.22,515 |
55 | 1.22,786 |
56 | 1.22,105 |
57 | 1.22,425 |
58 | 1.22,313 |
59 | 1.22,428 |
60 | 1.22,698 |
61 | 1.22,400 |
62 | 1.22,510 |
63 | 1.22,720 |
64 | 1.22,476 |
65 (VSC) | 1.29,023 |
66 (VSC) | 1.32,908 |
67 | 1.22,302 |
68 | 1.22,549 |
69 | 1.22,794 |
70 | 1.22,681 |
71 | 1.22,917 |
Ook interessant:
Verstappen moet Mercedes méér vrezen dan Ferrari op weg naar nóg meer records
Red Bull stond in Mexico in de spotlights. Vanwege de straf voor het overschrijden van de budgetcap, vanwege het boycotten van Sky Sports en vanwege het dominante optreden van Verstappen. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken alles in de nieuwe aflevering van de RN365 Formule 1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Mexico 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!