Red Bull wisselde eind 2018 van motorleverancier, waarbij het Renault de deur wees en Honda in haar armen sloot. De Japanse fabrikant had magere jaren achter zich, waarin het kampte met betrouwbaarheidsproblemen en een tekort aan paardenkrachten. In die wetenschap, en gezien de ervaringen met Renault, bouwde Red Bull een auto die zo efficiënt mogelijk was, om zo min mogelijk tijdverlies op te lopen op de rechte stukken. Helmut Marko licht toe waardoor de RB15 in het begin van het seizoen moeizaam uit de startblokken kwam. "We hebben een auto gebouwd met te weinig downforce, omdat we onderschat hadden hoeveel progressie Honda zou maken. Ze hebben meer vermogen geleverd dan wij verwacht hadden." "Daarom wilden we het tekort aan pk's compenseren met ons chassis, door het zo efficiënt mogelijk te maken. Dat hebben we in de laatste races aangepast en we zijn nu bijna net zo snel als Mercedes en hebben Ferrari definitief ingehaald", aldus de Oostenrijker tegenover Auto Bild. Marko verwacht dan ook dat Red Bull na de zomerstop uitstekend voor de dag komt: "Ik denk dat wij in de tweede seizoenshelft op iedere circuit competitief zijn." Red Bull bezet momenteel de derde plaats in het WK bij de constructeurs en kijkt tegen een achterstand van 44 punten aan ten opzichte van Ferrari. De komst van Alexander Albon bij het team moet ervoor zorgen dat ook de tweede Red Bull punten gaat scoren, iets dat Pierre Gasly in de eerste seizoenshelft naliet.
Meest gelezen