Natuurlijk werd er voorafgaand aan het seizoen gerept over mogelijke titelkansen, dat hoort er voor een voormalig kampioenschapsteam nu eenmaal bij. Feit is dat dat altijd al heel lastig zou zijn geworden in het eerste jaar van de samenwerking met motorpartner Honda. Dat ze tezamen drie overwinningen hebben mogen vieren, is al een prestatie van formaat, zeker als je bekijkt waar Honda na de magere jaren met McLaren vandaan komt. Alle drie die overwinningen kwamen op naam te staan van Max Verstappen, die er nooit eerder in slaagde drie zeges in één seizoen te pakken. Daarnaast pakte hij zijn eerste polepositions in zijn Formule 1-carrière, een gegeven dat past bij niet alleen de groei van het individu Verstappen, maar zeker ook bij de groei van het team. Die drie zeges droegen bij aan de derde plaats in het WK bij de coureurs, in sporttermen goed voor de bronzen medaille, iets waar de Nederlander zelf sportief van zei dat dat 'nu eenmaal beter is dan de vierde plaats'. Op één gebied was Red Bull dit jaar werkelijk ongenaakbaar en dat was op het gebied van pitstops. Het team was ronduit dominant in de pitstraat en vestigde meerdere wereldrecords. Het enige team dat enigszins in de buurt kon blijven was Williams, het ooit roemruchte team dat op alle andere vlakken de plank volledig missloeg. Max Verstappen vulde de prijzenpot op de valreep van 2019 nog wat verder. Op het FIA-prijzengala kreeg hij de award voor 'mooiste actie van het jaar', terwijl teamgenoot Alexander Albon een duit in het zakje deed door zich te laten kronen tot 'rookie van het het jaar'. Al met al geen magere oogst dus voor Red Bull Racing, al zal in 2020 opnieuw alleen de wereldtitel écht tellen.
Meest gelezen