Leggen we namelijk de snelste tijden per team van de kwalificatie van vorig jaar en de snelste tijden van dit jaar naast elkaar, dan kunnen we zien hoeveel tijd een F1-team heeft gewonnen in 12 maanden tijd.
Met stip is het McLaren dat stijgt. Zij begonnen vorig jaar slecht en maakte tijdens het seizoen al een prachtige sprong. Dat blijkt uit de tijden, want in Bahrein waren ze 1,7 seconde sneller dan vorig jaar.
De andere teams uit de achterhoede hebben ook een mooie inhaalslag gemaakt. Racing Bulls, Williams en Haas hebben aan de weg getimmerd, terwijl de twee achterhoedeteams die een totaal nieuwe auto bouwden teleurstellen.
Kick Sauber maakte vergeleken met de andere achterhoedeteams slechts een kleine 0,7 seconde progressie, maar Alpine slaat de plank helemaal mis. De A524 is slechts een tiende van een seconde sneller dan de A523 vorig jaar was tijdens de eerste race. Stijf onderaan staan ze daarom op het onderste lijstje.
De wet van de remmende voorsprong
Dat het een spelletje is van marginal gaines, wordt duidelijk als je naar de topteams kijkt. Zij hebben minder progressie geboekt, maar hun auto's waren ruim sneller dan vorig jaar. Hieruit wordt duidelijk dat de verschillen langzaam kleiner worden.
Met Red Bull als snelste team, maar wel het minst snel ontwikkelende topteam, blijkt dat de F1-regels toch wel werken. Ook betekent het dat de geschiedenis zich herhaalt: hoe langer F1-regels van kracht zijn, hoe dichter de teams naar elkaar toe kruipen.
Toch is Red Bull net als vorig jaar de polesitter en heeft het in twaalf maanden tijd een halve seconde gewonnen. Aston Martin, Ferrari en Mercedes schommelen allemaal rond de 0,8 seconde winst in een jaar tijd. Het is goed om te vermelden dat Ferrari in Q2 sneller was dan Verstappen in Q3, waardoor de uitslag van de kwalificatie een licht vertekenend beeld geeft.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!