Red Bull was na een paar GP's goed bezig in de eerste helft van 2019. Max Verstappen pakte achtereenvolgens een vierde, eerste, vierde, eerste én tweede plaats in de Grands Prix van Frankrijk tot en met Hongarije. Voor laatstgenoemde race wist Verstappen zich voor het eerst in zijn carrière op poleposition te kwalificeren.
Red Bull klopte op de deur van Mercedes en stond geregeld voor Ferrari. Zelfs in kwalificatietrim konden die grootmachten opeens verslagen worden, immers! Het rijtje resultaten na de zomerstop maakt de Brits-Oostenrijkde formatie echter een illusie armer: DNF, achtste, derde, vierde en nog een DNF. Alexander Albon weet daar weliswaar een redelijk constante reeks aan puntenfinishes aan toe te voegen, maar het houdt niet over.
In de vijf races voor de zomerstop scoorde Red Bull nog 117 punten, in de vijf races erna nog maar 79. Natuurlijk: Max Verstappen viel enkele keren uit en terug in de race, maar dat alleen verklaart de forse daling in het aantal punten niet.
De tabel hieronder laat zien dat Red Bull in de kwalificaties aanzienlijk meer tijd prijsgeeft. Zelfs op een 'high downforce-circuit' als Singapore, daar waar Red Bull op voorhand juist ijzersterk geacht werd. We kiezen ervoor om enkel de kwalificatietijden van Verstappen uit te lichten, omdat hij door de wissel van Pierre Gasly en Alexander Albon de enige constante factor is.
Gat Max Verstappen tot poleposition
Grand Prix | Verschil met poleposition-tijd |
---|---|
GP Frankrijk | +1,090 |
GP Oostenrijk | +0,436 |
GP Groot-Brittannië | +0,183 |
GP Duitsland | +0,346 |
GP Hongarije | -0,018 |
GP België | +1,171 |
GP Italië | Geen tijd |
GP Singapore | +0,596 |
GP Rusland | +0,682 |
GP Japan | +0,787 |
Ferrari en Mercedes hebben na de zomerstop weer wat meer afstand genomen van Red Bull en dus meer punten bij het team van de Nederlander weggesnoept. In Japan moest Red Bull voor het thuispubliek van Honda eindelijk weer eens scoren, maar het team stond er redelijk flets op. Wat Verstappen in de race had kunnen doen, zullen we door het incident met Charles Leclerc nooit weten, maar dat Albon in de race een volle minuut moest toegeven op winnaar Bottas aan de eindstreep, was vrij pijnlijk.
De volgende stop op de Formule 1-kalender is de Grand Prix van Mexico, de race die Verstappen in de voorbije twee jaar wist te winnen. Het is maar zeer de vraag of dat er opnieuw in zit. De Renault-motor die in 2017 en 2018 achterin de Red Bull lag, profiteerde van de ijle lucht op grote hoogte. Alle motoren verliezen daar hetzelfde percentage aan pk's, dus hoe minder pk's je in de basis hebt, hoe minder je ook aan pure snelheid verliest. Nu Ferrari echter over zoveel meer vermogen lijkt te beschikken dan de concurrentie, wordt het voor Red Bull een lastige opgave dat huzarenstukje voor een derde keer uit te voeren.
Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin Tom Coronel, Joe van Burik en Rudy van Buren uitgebreid napraten over de Grand Prix van Japan.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!