Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Red Bull verliest deze week haar ontwikkelingsvoordeel ten opzichte van Mercedes

Red Bull heeft de afgelopen maanden genoten van een ontwikkelingsvoordeel op Mercedes, maar daar komt per 1 juli 2022 voorlopig een einde aan.

Russell Verstappen Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

De Formule 1 werkt sinds een korte tijd met een zogenoemd 'handicap-systeem', waarbij de meest succesvolle teams buiten de raceweekenden om benadeeld worden bij de ontwikkeling. Deze F1-teams mogen minder tijd spenderen in de windtunnel, waardoor zij minder snel kunnen doorontwikkelen dan de teams die lager in de constructeursstand staan. Zo moet het veld langzaam dichter op elkaar komen, zo hoopt men.

In de nieuwe Aerodynamic Test Restriction-periodes (ATRs), in één jaar zes periodes van ongeveer acht weken, mag de nummer 1 in de constructeursstand slechts 70% van het aantal windtunneluren draaien en 70% van het aantal simulaties uitvoeren. De nummer tien in de stand mag juist 115% van het aantal vastgestelde runs draaien en simulaties uitvoeren. Per ATR-periode geldt 320 runs en 2000 simulaties als 100%. Dit betekent dat de nummer één slechts 224 runs mag maken en 1400 simulaties, terwijl de nummer tien juist 368 runs draait per periode en 2300 simulaties. Een aardig verschil.

Nieuwe meting

Tweemaal per jaar wordt de rangorde bepaald aan de hand van de constructeursstand. Het eerste meetpunt voor dit F1-seizoen was op 31 december van 2021, toen Mercedes net de constructeurstitel binnen had gehaald en dus op de eerste plaats stond. Red Bull volgde op de tweede plaats, terwijl Ferrari derde stond. Het tweede meetmoment is deze donderdag, 30 juni 2022.

Op dit moment leidt Red Bull in beide kampioenschappen, wat dus betekent dat het team van Max Verstappen en Sergio Perez het komende half jaar in het nadeel is met het aantal windtunneluren. Ferrari gaat er ook op achteruit, terwijl Mercedes er op vooruit gaat en nu 80% van de windtunneltijd mag draaien en simulaties mag uitvoeren, in plaats van 70% tijdens het afgelopen halfjaar.

Naast Mercedes gaan Williams, AlphaTauri en Aston Martin er op vooruit. De rest van het Formule 1-seizoen zullen de teams het met onderstaand percentage van de windtunneluren moeten doen. Op 31 december 2022 wordt er opnieuw gekeken naar de uitslag in het kampioenschap.

Nieuwe verdeling windtunneltijd en aantal simulaties

Nummer Team (verandering t.o.v. vorig meetpunt) Percentage
1 Red Bull (+1) 70%
2 Ferrari (+1) 75%
3 Mercedes (-2) 80%
4 McLaren (gelijk) 85%
5 Alpine (gelijk) 90%
6 Alfa Romeo (+3) 95%
7 AlphaTauri (-1) 100%
8 Aston Martin (-1) 105%
9 Haas (+1) 110%
10 Williams (-2) 115%

Ook interessant:

Na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt

Red Bull heeft momenteel de wind in de zeilen met zes Grand Prix-overwinningen op rij. Is daarmee de spanning uit het kampioenschap omdat de Oostenrijkse brigade afkoerst op weer een wereldtitel, of toch niet? Ruud Dimmers, Tom Coronel en Joris Mosterdijk vellen hun oordeel.

17 reacties

Viaplay
x
Interview Salo: "Dit is het belangrijkste verschil tussen Verstappen en Leclerc"