Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Verstappen voert Red Bull-shakedown uit, maar wat houdt dat in?

Nu we over de helft van de launches zijn, is het tijd voor de shakedowns in de Formule 1. Stake F1, Haas en Aston Martin hebben de eerste rondjes in de gloednieuwe auto's er al op zitten, Red Bull is deze dinsdag aan de beurt. Waarom is het zo belangrijk voor de teams om zo'n shakedown te doen en wat houdt het eigenlijk in?

Stroll Shakedown
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Aston Martin

Waar de coureurs in de winterstop zich zo optimaal proberen voor te bereiden op het nieuwe seizoen, zijn de mannen en vrouwen in de fabriek druk bezig om de auto zo goed mogelijk te prepareren voor een gloednieuw jaar. Daar horen onder meer de eerste keer het starten van de motor en de teampresentatie bij. Maar misschien nog wel belangrijker: de shakedown.

In de wereld van de Formule 1 wordt met een shakedown de eerste run die een nieuwe bolide aflegt bedoeld. Stake F1, Haas en Aston Martin hebben ondertussen al een shakedown achter de rug. Het Zwitserse team was actief op het Circuit de Barcelona-Catalunya in Barcelona, terwijl Haas en Aston Martin hun rondjes reden op Silverstone. Maar waarvoor is zo'n shakedown eigenlijk bedoeld?

Aan de ene kant om ervoor te zorgen dat een coureur comfortabel in de auto zit, maar misschien nog wel belangrijker: het is de eerste kans om alle systemen en de werking van de auto te testen. Een shakedown is dan ook niet bedoeld om meteen vol gas over het circuit te rijden. En dat kan simpelweg ook niet, want bandenleverancier Pirelli levert speciale demobanden aan de teams.

Belangrijk meetmoment

Eén shakedown kost een team trouwens één filmdag. Waar die filmdagen eveneens ingezet kunnen worden voor marketing- en promotiedoeleinden, worden ze vooral ook als een soort testdag ingezet waarop belangrijke gegevens over de nieuwe F1-bolides wordt verzameld. Rond die filmdagen is een kleine maand geleden nog wat aangepast in de regelementen van de FIA.

Het aantal kilometer dat mag worden afgelegd is vanaf 2024 namelijk verdubbeld. Waar de teams voorheen in totaal 200 kilometer mochten afleggen verdeeld over twee sessies van maximaal 100 kilometer per stuk, is dat nu 200 kilometer per sessie geworden. Daardoor kunnen de coureurs nu 400 kilometer rijden en krijgen ze dus een eerste gevoel met de auto en de potentie die er in de wagen zit. Maar waar de beide sessies voorheen op dezelfde dag mochten plaatsvinden, geeft de FIA aan dat de twee sessies van 200 kilometer niet op dezelfde dag mogen worden gehouden.

Een shakedown is dus een belangrijk meetmoment voor de teams. Al wordt pas tijdens de testdagen, over ruim een week in Bahrein, meer duidelijk over wat de teams in hun mars hebben. En dat is dan alleen duidelijk voor het team zelf, want ze houden het liefst de kaarten nog op de borst. Maar tijdens de eerste kwalificatie van het seizoen, ook in Bahrein, worden de verschillen echt duidelijk.

In het geval van Red Bull zal deze dag in bijzonder de kampioen al een duidelijk eerste indicatie geven van waar de nieuwe auto toe in staat zou moeten zijn. Hij is de laatste jaren dé aangewezen persoon om de shakedown namens Red Bull uit te voeren en als zodanig weet hij precies wat hij op zo'n dag wel of niet van een nieuwe auto mag en kan verwachten.

We zijn genomineerd voor Website van het Jaar! Kunnen we op jouw steun rekenen om te winnen? Alvast hartelijk dank voor je stem!

Stem op RacingNews365

Praat mee!

Viaplay
x
Mega salaris! 'Newey strijkt enorm salaris op bij nieuwe werkgever'