Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull zoekt gerechtigheid met tegenaanval op Mercedes

"Red Bull heeft een flexibele achtervleugel!", riep Mercedes als eerste. "Mercedes heeft een flexibele voorvleugel!", pareert Red Bull nu. Het gezegde 'oog om oog, tand om tand' lijkt van toepassing te zijn.

Red Bull moet aan de bak om de flexibele achtervleugel aan te passen, zoveel werd duidelijk na de Grand Prix van Spanje, waarin Lewis Hamilton de Formule 1-wereld fijntjes op de buigzaamheid van de achtervleugel van Max Verstappen en Sergio Perez wees. Die achtervleugel moet nu worden aangepast, ongetwijfeld tot groot genoegen van Mercedes, het team dat claimt dat Red Bull er in Spanje drie tienden mee won op de rechte stukken, een voordeel dat in Bakoe op zou lopen tot zes tienden per ronde. Red Bull haalt er de schouders over op onder het mom van 'dit is het spel', maar geeft ook duidelijk te kennen dat als het spel inderdaad zo gespeeld wordt, ze graag meespelen. "Dit jaar richt richt Mercedes zich op onze achtervleugel, vorig jaar stemden wij vóór een verandering van de motorreglementen (waardoor Mercedes een voordeel in de kwalificatie kwijt was, red.). Desondanks lijkt Mercedes wat meer bezig te zijn met andere teams dan iedere andere formatie", zo wordt teambaas Christain Horner geciteerd door Auto, Motor und Sport . Red Bull zal daadwerkelijk de achtervleugel aan gaan passen, ook al was de configuratie zoals hij was niet illegaal: "In de motorsportwereld worden de ontwerpers betaald om de grenzen op te zoeken. De grens wordt gesteld door de load test van de vleugels. Die tests hebben wij doorstaan en dat maakte onze auto legaal. Als die tests nu verscherpt worden, zullen wij daar naar handelen", aldus Helmut Marko. Red Bulls-topontwerper Adrian Newey schat in dat die aanpassing in totaal een half miljoen kost, maar daar staat tegenover dat men vermoedt dat het aanpassen van een voorvleugel meer zou kosten. En juist dat hoopt Red Bull Mercedes nu op te leggen: "Op Imola hebben we gezien dat die voorvleugel in bepaalde situaties meer doorbuigt dan die van ons. Het zou enkel fair zijn als de FIA in dit geval met dezelfde maten meet." Oog om oog, tand om tand dus. De lachende derde? Dat kan zomaar een team als McLaren zijn. Het team uit Woking was kritisch op de manier waarop de FIA Red Bull vrij spel geeft om tot medio juli te blijven profiteren van de achtervleugel, maar dat betekent niet dat McLaren op de hand is van Mercedes. Hij verwelkomt het idee van strengere regels omtrent voorvleugels met open armen. "Wij zijn schoon. Elke verscherping van de regels brengt ons dichter bij de topteams", aldus de handen wrijvende teambaas Andreas Seidl. En Red Bull en Mercedes? "Tussen ons zal het straks mogelijk gelijkspel zijn", oppert Horner. Een kostbaar gelijkspel wel te verstaan.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden