Max Verstappen wist op de vrijdag van het Oostenrijkse Grand Prix-weekend voor het eerst dit seizoen de poleposition te pakken in droge omstandigheden. Op zaterdag reed hij relatief makkelijk naar de overwinning in de sprintrace, maar op zondag wist hij er geen hattrick van te maken. Dat kwam door overmatige bandenslijtage, die voor iedereen bij Red Bull als een verrassing kwam. Ook voor Christian Horner, die na de race zijn verhaal doet voor de microfoon van onder andere RacingNews365 . "Het is een hele goede vraag, wat er veranderd is na de sprintrace. Op zaterdag pushten we wat harder aan het begin van de race, waardoor we daar aan het einde van de race de prijs een klein beetje voor moesten betalen, maar over de hele sprintrace gezien was onze stint gelijk aan die van Ferrari." "Het enige wat er van zaterdag op zondag is veranderd, is dat het geregend had, er wat kleine temperatuurverschillen waren en er meer brandstof aan boord was. We moeten dus echt gaan begrijpen waarom onze bandendegradatie significant erger was dan die van Leclerc."
'Rare' problemen voor Verstappen
Door de problemen van Verstappen was Red Bull genoodzaakt om zijn strategie om te gooien, vertelt Horner. "Zodra we in die positie terecht kwamen, zijn we meteen overgeschakeld naar de tweestopsstrategie. Ferrari had echter genoeg pace om ons te coveren met twee pitstops." Even was er nog hoop, maar het mocht niet zo zijn. Het was simpelweg niet de zondag van Verstappen en Red Bull. "De virtuele safety car zorgde er nog voor dat we aan het einde van de race weer meestreden, maar helaas mocht het deze zondag niet zo zijn. Het was een van die dagen. We kwamen over het algemeen grip tekort, dus we hebben genoeg werk aan de winkel de komende dagen." "Het was raar", vervolgt de teambaas. "Een week geleden, in Silverstone, zag het er juist goed uit qua slijtage. Deze banden zijn erg gevoelig en als je niet in het juiste werkvenster zit, dan betaal je de prijs in de vorm van slijtage. Veel teams hadden daar last van tijdens de Grand Prix van Oostenrijk."
Meest gelezen