De situatie voor de GP van Brazilië van 2024 lijkt op een aantal aspecten veel op de huidige situatie in de titelstrijd. Max Verstappen domineerde het begin van het seizoen, maar de Red Bull RB20 viel snel terug in de ontwikkelingsstrijd. Ondertussen was McLaren aan een stormachtige ontwikkeling bezig. Zowel Lando Norris als Oscar Piastri, wisten hun eerste GP-zeges te boeken.
In de WK-stand had Verstappen nog altijd een voorsprong van 47 punten op Lando Norris. Toch gaf menig F1-fan de Brit nog de kans op het voltooien van een enorme comeback. Verstappen wist vanaf de GP van Nederland 85 punten te pakken, Norris haalde er in dezelfde tijd 113. Het momentum lag dus bij Norris, die in Mexico, de race ervoor, weer tien punten ingelopen was.
Ook in Brazilië was het aanvankelijk McLaren dat de toon zette: Piastri pakte de sprintpole, gevolgd door Norris. De sprintrace werd gecontroleerd door de McLaren-coureurs, waarna Piastri uiteindelijk Norris voorbij liet met het oog op de mogelijke wereldtitel voor de Brit. Verstappen eindigde als derde, maar kreeg na de race een tijdstraf van vijf seconden voor een overtreding onder de late virtual safety car. Daardoor viel hij terug naar P4.
En dus was het verschil tussen Norris en Verstappen na de sprintrace nog 44 punten. De kwalificatie moest vanwege de hevige regenval na de sprintrace uitgesteld worden tot zondagochtend, waardoor er voor het eerst sinds Japan 2019 weer een kwalificatie op dezelfde dag als de race verreden zou worden. De zondag verliep overigens ook nat, maar niet extreem, en dus kon er gewoon gereden worden.
Kwalificatie geeft extra uitdaging
De kwalificatie was er een van chaos. Franco Colapinto, Carlos Sainz, Lance Stroll, Fernando Alonso en Alexander Albon veroorzaakten allemaal een rode vlag. De schade bij Albon was dusdanig groot dat hij later op de dag niet eens van start kon gaan tijdens de GP. Ook voor Verstappen eindigde de kwalificatie op dramatische wijze: de Nederlander werd het slachtoffer van slecht getimede incidenten en eindigde op P12.
De Nederlander wisselde zijn verbrandingsmotor en kreeg daardoor een gridstraf van vijf plaatsen. Zodoende moest hij zich terugvechten vanaf P17 tijdens de race. Norris startte op zijn beurt vooraan, en dus had de Brit een uitstekende mogelijkheid om een hele stevige tik uit te delen richting de Nederlander.
19 coureurs rolden van hun startplaats voor de formatieronde. Slechts 18 coureurs gingen daadwerkelijk van start. Lance Stroll koos er namelijk voor om zijn auto in de natte grindbak vast te rijden. Na een derde formatieronde ging de race uiteindelijk van start. Norris kwam niet goed weg en zag George Russell aan hem voorbij gaan. Max Verstappen begon wel sterk en reed na twaalf rondes al op P6.
Het weer speelt een grote rol
De race ging op deze voet door, totdat Nico Hülkenberg de controle over zijn auto verloor in bocht 1 en vast kwam te staan. Hij werd door de marshals weer de baan op geholpen, maar er moest wel een virtual safety car aan te pas komen. Russell en Norris kwamen binnen voor verse banden. Esteban Ocon, Verstappen en Pierre Gasly bleven buiten.
De regen werd snel intenser, en de baan steeds natter. Vijf coureurs kozen voor de full wets en waren veel sneller dan de rest van het veld, die op intermediates bleven rijden, in de hoop dat de race werd gestopt. Yuki Tsunoda ging als een warm mes door de boter en klom terug op naar P6. Zijn opmars werd echter abrupt beëindigd toen de wedstrijdleiding de safety car op de baan bracht. Colapinto crashte vervolgens hard achter de safety car, waarna de rode vlag gezwaaid werd.
De rode vlag zorgde ervoor dat Ocon, Verstappen en Gasly hun banden konden wisselen zonder tijd te verliezen. Zodoende reden de drie voor Russell en Norris. Ocon had tijdens de hervatting een uitstekende start en liep zelfs uit op Verstappen. Een crash van Sainz zorgde voor een nieuwe safety car situatie, waarna Verstappen snel aan Ocon voorbij ging. Norris ging daarna in de fout en viel terug naar P7.
Schitteren op Interlagos
Verstappen reed in het vervolg van de race weg van beide Alpine-coureurs. Zijn overwinning kwam nooit meer in gevaar. Uiteindelijk kwam hij 19 seconden eerder dan Ocon over de streep. Gasly voltooide het feest bij Alpine met een derde plaats. De Franse renstal sprong door het resultaat van P9 naar P6 bij de constructeurs. Norris eindigde de race als zesde, nadat Piastri hem voorbij liet gaan. Zijn titeldroom was echter voorbij.
De GP van Brazilië 2024 was niet de eerste keer dat Verstappen schitterde in de regen op Interlagos, maar liet de hele wereld wel zien dat hij dé coureur was die niet verzaakte wanneer de druk het hoogst was. Met weerberichten die wederom een nat weekend op Interlagos voorspellen, zal Verstappen dus hopen op een herhaling van vorig jaar. Wanneer dat lukt, zal de titelstrijd compleet opengebroken zijn.
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel












Praat mee!