In 2015 keerde Honda bij McLaren terug in de Formule 1 als motorleverancier. Lang worstelden de Japanners met de prestaties en betrouwbaarheid van hun krachtbron en de relatie met het McLaren-team werd met de dag slechter. Na drie seizoenen werd besloten dat de wegen van de twee partijen zouden scheiden. Toch bleef Honda in de sport. In 2018 kreeg het een nieuwe kans bij Toro Rosso. De ontwikkeling van de motor werd aanzienlijk versneld, waarbij de nodige straffen werden geïncasseerd, omdat er meer motoronderdelen dan toegestaan werden gebruikt. Het resulteerde dan ook in een toename van vermogen en betrouwbaarheid. Ondanks al die ontwikkelingen is concurrent Renault van mening dat Honda de andere drie motorleveranciers nog niet heeft bijgehaald. In gesprek met het Duitse Auto Motor und Sport geeft Remi Taffin, eindverantwoordelijke voor de ontwikkeling van de Renault-motor, zelfs aan dat de Japanse concurrent een hele stap achter loopt. De Fransman beweert dat er vooraan het veld drie motorleveranciers hevig met elkaar in gevecht zijn om de titel 'beste Formule 1-motor': Ferrari, Renault en Mercedes. In de pikorde is het de Italiaanse motorleverancier die volgens Taffin momenteel de overhand heeft. "Ferrari heeft een net wat betere motor dan Renault, Mercedes een net wat minder goede, terwijl Honda nog steeds een stap achter loopt op de andere drie motorleveranciers. Maar goed, we hebben het vandaag de dag niet meer over hele grote verschillen." "Tussen Ferrari, Mercedes en Renault is het verschil misschien nog vijf à tien kilowatt, terwijl Honda ongeveer vijftien à twintig kilowatt achterloopt op de rest", aldus de motorbaas van Renault, die afgelopen jaar al aangaf dat de Franse krachtbron door de magische barrière van 1000pk was heengegaan.
Meest gelezen