Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Reportage: Monza doet er met miljoeneninvestering alles aan om F1 te behouden

In Italië geniet men op het moment van twee Grands Prix op de F1-kalender. Een enorm geluk in een wereld waarin er door veel landen hard gestreden wordt om één GP in het land te mogen organiseren. De kans wordt echter steeds groter dat Monza of Imola snel haar plek op de Formule 1-kalender zal verliezen en dus besloot Monza om het circuit een flinke upgrade te geven.

Monza Lavori updateal20maggio Press 13
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © AG PHOTO

We reisden na de Grand Prix van Emilia-Romagna af naar het Autodromo di Monza, ofwel het F1-circuit van Monza. Later dit jaar zal daar de Italiaanse GP worden verreden, waardoor we in 2024 dus tweemaal een race hebben op Italiaanse bodem. Veel F1-fans denken dat de race in Imola er is omdat Stefano Domenicali dit graag zo ziet en hij afkomstig is uit het Italiaanse autosportdorp. Vaak wordt echter vergeten dat zowel Imola als Monza snel konden schakelen tijdens het Covid-jaar in 2020. Het geslaagde evenement op Imola zorgde er toen voor dat de FOM en het circuit tot een akkoord kwamen over een langdurige terugkeer op de kalender: De Grand Prix van Emilia-Romagna was geboren.

Eind 2025 lopen de contracten van beide Italiaanse circuits echter af en dus vreest men Italië ervoor dat een van de twee GP’s niet meer verreden zal worden. Ook Domenicali gaf onlangs al aan dat hij denkt dat het lastig wordt om twee races per jaar op Italiaanse bodem te zien vanaf 2026. Daarmee lijkt een van de twee races dus te verdwijnen of in het beste geval, zal men een rotatie systeem aan gaan houden. Dan zou het ene jaar de Italiaanse GP op het circuit van Imola worden verreden en het jaar erop op in Monza, of andersom. 

Monza lijkt er met een grote investering echter voor te kiezen om een langdurig contract af te dwingen. De organisatie van de Grand Prix hoopt namelijk op een 10-jarig contract. De president van de Italiaanse autosportbond, Angelo Sticchi Damiani, stond in Monza de pers te woord. “Net als de organisatie van de Hongaarse GP, hopen wij ook een langdurig contract van bijvoorbeeld 10 jaar af te kunnen sluiten. Dan heb je namelijk veel langer de tijd om de grote investeringen terug te verdienen”, laat de Italiaan weten aan onder andere RacingNews365

Die grote investeringen heeft de organisatie samen met de Italiaanse overheid gedaan en zijn duidelijk terug te zien wanneer we een rondje maken over het befaamde circuit vlak bij Milaan. In januari is het gehele asfalt weggehaald en is ook de fundering onder het asfalt vervangen, om zo helemaal up to date te zijn. Op dit moment (lees, maandag 20 mei 2024), liggen er op de meeste plaatsen van het circuit al twee lagen asfalt. De derde en laatste laag zal snel volgen, want eind juni hoopt Monza het circuit in orde te hebben, zodat de voorbereiding voor de Grand Prix van eind augustus niet in de knoop komen.

Het artikel gaat verder onder de fotoserie van het bezoek aan het Autodromo di Monza.

			© AG PHOTO
	© AG PHOTO
			© AG PHOTO
	© AG PHOTO
			© AG PHOTO
	© AG PHOTO

In de eerste chicane zien we onder meer dat de asfalt strook bij het uitkomen van de bocht verbreed is. Dit heeft men gedaan om ervoor te zorgen dat de coureurs een extra inhaalmogelijk kunnen creëren. Dit zal ongetwijfeld niet eenvoudig worden, maar de kans op een inhaalpoging, lijkt wel toe te nemen.

De grootste veranderingen zijn echter vooral gemaakt met het oog om de race op de kalender te kunnen houden. Circuits buiten Europa hebben vooral de infrastructuur naar een hoger niveau gebracht en dus moest ook Monza een stap maken op dat gebied. De Italianen hebben ervoor gekozen om verschillende tribunes te verbeteren en naar een hogere standaard te brengen. Dat komt de fans ten goede, maar vooral een nieuwe tunnel aan het begin van het rechte stuk zal de fans blij maken. 

Tot vorig jaar moesten zowel de mensen die werken op de paddock als de paddock club gasten door één tunnel richting het circuit gaan. Dit zorgde vaak voor enorme opstoppingen, die door de extra gemaakte tunnel waarschijnlijk verleden tijd zullen zijn. Een slimme zet, omdat de F1-organisatie zich de afgelopen jaren grotendeels is gaan richten op de fan die in de paddock club bivakkeert. Aan die klant valt namelijk het meeste geld te verdienen. 

“Het is duidelijk dat we niet dezelfde prijzen zullen vragen aan paddock club gasten, zoals tijdens Amerikaanse GP’s wordt gevraagd. Dat is een ander land, een andere economische cultuur en dus zullen we ons nooit richten op die prijzen. Wel is het zo dat we alles in orde willen hebben voor de paddock club gast en daar helpt deze verbouwing zeker aan mee”, aldus Sticchi over de grote verbouwingen op het circuit van Monza.

Ondanks de miljoenen investering van Monza, is het nog maar de vraag of het genoeg gaat zijn om de GP op de kalender te houden. De zeer ingetogen persconferentie tijdens ons bezoek aan het circuit was duidelijk een teken dat de organisatie en de Italiaanse autosportbond daadwerkelijk nog geen idee hebben waar ze aan toe zijn. Geen onbekende situatie voor een flinke groep van Europese circuits die op dit moment nog niet weten hoe hun toekomst er vanaf 2026 uit zal zien. 

In onderstaande tabel staan de Europese circuits die moeten vrezen voor hun plek op de kalender.

*Barcelona heeft nog een contract tot en met 2026, maar het is nog maar de vraag of de GP daadwerkelijk door zal gaan in 2026. Ook Madrid staat vanaf 2026 namelijk op de kalender en dus is er nog een kleine onzekerheid of Spanje twee GP's zal krijgen.

Europese Grands Prix zonder nieuw contract

Circuit Contract t/m
Monza 2025
Imola 2025
Monaco 2025
Spa 2025
Zandvoort 2025
Barcelona 2026*

Ook interessant:

De Grand Prix van Emilia-Romagna was vooral in de slotfase een zeer spannend schouwspel. Is McLaren sneller dan Red Bull en maakt alleen Max Verstappen met zijn kwaliteiten het verschil?Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in een gloednieuwe podcast van RacingNews365. Wil jij de podcast liever ook kijken, check hem dan hier op YouTube.

Praat mee!

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap