Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 4.074
  • 3 VER + 7.679
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei

F1-stand

  • 1 HAM 112
  • 2 BOT 105
  • 3 VER 66
VT1 do 23 mei 11:00 12:30
VT2 do 23 mei 15:00 16:30
VT3 za 25 mei 12:00 13:00
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Indycar

Rinus van Kalmthout: Op weg naar mijn belangrijkste race ooit

Als een raket schiet Rinus van Kalmthout door de Amerikaanse juniorraceklassen heen. De achttienjarige Nederlander is voor zijn derde seizoen aan de overkant van de plas aangekomen in de Indy Lights, het laatste treetje op de ladder voor de befaamde IndyCar Series. Speciaal voor RacingNews365 beschrijft VeeKay, zoals hij in de Verenigde Staten bekend staat, zijn ervaringen rond een raceweekend. Ditmaal leeft hij toe naar zijn grote race in het voorprogramma van de Indy 500.

Hallo allemaal!

Tijd voor een nieuwe column van mij op RacingNews365. Ik ben eventjes onder de radar gedoken, omdat ik zes weken niet hoefde te racen. Afgelopen weekend was het tijd voor mij en mijn Indy Lights-collega’s om weer achter het stuur te kruipen. Ter voorbereiding op de fameuze Indianapolis 500, die over ruim een week wordt verreden, trok het IndyCar-circus alvast naar de Speedway in die stad. We reden echter niet volgas linksaf de oval over, maar gingen rechtsaf het oude Formule 1-circuit op.

Tijdens het vorige raceweekend, op het Circuit of The Americas, verliep het niet helemaal naar wens. Gelukkig hebben we het juiste spoor weer gevonden: afgelopen zaterdag heb ik mijn tweede Indy Lights-zege geboekt, gestart vanaf poleposition, elke raceronde aan de leiding gelegen én in de allerlaatste ronde nog de snelste tijd van de race neergezet. Wat was dat ge-nie-ten! Het zat behoorlijk dicht op elkaar in de kwalificatie, de top acht werd gescheiden door slechts vier tienden van een seconde. Om dan in de race bijna zeven tellen bij de concurrentie weg te rijden geeft wel een bijzonder goed gevoel. De snelheid is er weer.

Wij strijden met Juncos Racing tegen het machtige Andretti Autosport. Waar wij twee rijders hebben, daar hebben zij er drie – in de volgende race zelfs vier. Bovendien hadden ze vorig jaar dankzij Colton Herta en het Steinbrenner-team veel geld te besteden. Dat merk je dit jaar nog steeds, ze hebben vorig jaar samen met de uiteindelijke Indy Lights-kampioen Patricio O’Ward zóveel kunnen testen dat ze er nu nog altijd de vruchten van plukken. We werken keihard om elke honderdste te winnen, maar dat is niet altijd makkelijk. Op dag één van het afgelopen raceweekend kwamen we bijvoorbeeld nog tijd tekort, maar gedurende het weekend hebben we hard gewerkt en is het gelukt om de rollen om te draaien.

Het is altijd een goed gevoel om te winnen, het maakt wat dat betreft niet uit waarin je rijdt. Toch – nu ik twee van de zes Indy Lights-races heb gewonnen en het kampioenschap dat direct onder de IndyCar Series wordt geplaatst leid, merk ik wel dat ik veel meer aandacht krijg dan voorheen het geval was. Zeker nu in de meimaand, nu de autosportwereld – zeker in de Verenigde Staten – koortsachtig naar de Indianapolis 500 toewerkt. Waar ik vroeger alleen druk was rond de handtekeningensessie, daar word ik nu gevraagd voor radioprogramma’s en interviews. Na het winnen van de race op zaterdag werd ik direct door de IndyCar organisatie uitgenodigd voor een live interview tijdens de IndyCar Grand Prix!

Iets wat nu nieuw voor me is is misschien wel dat ik door grote namen en race legendes word herkend. Afgelopen weekend liep ik de grote (eigenlijk is hij heel klein, maar in zijn prestaties groot) Mario Andretti tegen het lijf. Hij feliciteerde me met het behaalde resultaat. Dat kon ik bijzonder waarderen, want vergeet niet dat ik de rijders van het team dat door zijn zoon Michael Andretti wordt gerund, had verslagen.

Op een gegeven moment kwam er een man met een baard op me afgestapt. Iedereen reageerde wat nerveus, maar hij was wel heel aardig en bovenal erg geïnteresseerd. Ik heb een minuut of vijf met hem staan kletsen, niets bijzonders. Even later zag ik een aantal rijders met hem op de foto gaan – ik vroeg mijn moeder wie dat toch was. Ik wees een foto aan en plots zegt ze: "Nee joh!" Bleek het David Letterman te zijn, een bekende talkshowhost in de Verenigde Staten. Wist ik veel! Hopelijk mag ik eens een keertje langskomen in zijn programma, het was in ieder geval een ontzettend aardige man. Letterman is een grote racefan – hij is mede-eigenaar van het Rahal-team.

Aandacht kom ik dus zeker niet tekort. Ook vanuit de IndyCar-teams wordt er naar mij gevraagd. Er zijn, zeg maar, wel mensen die met het team VeeKay samen willen werken. Managers, bijvoorbeeld. Daar moet je denk ik wel selectief in zijn, veel over nadenken. Ik zal geen stappen zetten voor ik mijn 'peetvader' Arie Luyendijk en mijn trouwe sponsor Frits van Eerd (die gisteren trouwens een ontzettend vette WEC-wagen heeft gepresenteerd) heb geraadpleegd.

Frits organiseert komend weekend weer de Jumbo Racedagen op het Circuit Zandvoort, dat eindelijk bekend heeft mogen maken dat ze de Formule 1 Grand Prix weer gaan organiseren. (Vet!) Ik was er graag bij geweest, ware het niet dat ik komende maandag moet trainen op de Indianapolis Motor Speedway. Op dit moment ben ik in het Koninkrijk der Nederlanden, alleen niet in het land waaraan jullie gelijk denken – we hebben een appartementje op Curacao! Een heerlijke tussenstop: geen hotelkosten, geen jetlags en prachtig weer. Mijn trainer Raun is mee, zodat we twee keer per dag flink tekeer kunnen gaan in de sportschool.

Volgende week is het dan zover: de Indianapolis 500, wij rijden op vrijdag de Freedom 100. Voor wie nog nooit bij de Indy is geweest – je kunt je er geen voorstelling van maken. Het is een gekkenhuis. Er zijn zo ontzettend veel mensen! Het is, na de Super Bowl, het grootste eendaagse sportevenement ter wereld. Heel Amerika lijkt er wel op af te komen. Alles, werkelijk álles, staat in het teken van deze ene race.

Daarom is het extra bijzonder dat ik in het voorprogramma mag rijden. Wij hebben niet zoveel testtijd als de IndyCar-rijders: op maandag testen we, op donderdag kwalificeren we en vrijdags, op 'Carb Day', de laatste testdag voor de deelnemers van de Indy 500, is onze honderdmijlsrace. Waar zij op zondag tweehonderd rondjes rijden, daar gaan wij veertig keer in het rond.

Voor deze editie van de Freedom 100, mijn eerste race op de oval van de legendarische Indianapolis Motor Speedway, heb ik goede kansen om te winnen. Natuurlijk moet het eerst maar eens gebeuren, maar ik denk dat er wel het een en ander mogelijk is. Dankzij de slipstreams blijft het veld kort op elkaar rijden. Bovendien heb ik een engineer (ex-Andretti) die weet hoe het is om deze race te winnen – dat geeft veel hoop, al heeft mijn team Juncos Racing nog nooit deze race op hun naam kunnen schrijven. Dit is voor mij de wedstrijd van het jaar. Een overwinning in de Freedom 100 zou heel erg veel betekenen voor mij. Het is onze grootste race van het jaar, er zijn veel mensen die toekijken en als je wint op de Indianapolis Motor Speedway, tja… dat is speciaal. Hier winnen, dat helpt je kampioenschapsaspiraties, je naamsbekendheid en je toekomst. Vrijdag de 24ste is de dag!

De volgende keer hoor je hoe het ging – vergeet vooral niet te kijken en deze site te volgen voor de resultaten!

Groetjes,

Rinus

1 reactie

    RN365 Special
    GP Monaco beste kans voor Verstappen en Red Bull om te winnen

    In de smalle straten van het prinsdom ligt een verrassing altijd op de loer. Over de vraag of Max Verstappen namens Red Bull kan verrassen met een overwinning zijn de meningen verdeeld.

    Lees meer
    Terugblik De crashreeks van Verstappen in de GP van Monaco