Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ross Brawn erkent: 'Fans haten de huidige F1-motoren'

De komende drie jaren verandert er op het vlak van de motoren niet zoveel in de Formule 1. Achter de schermen wordt echter al druk gewerkt aan het nieuwe motorreglement dat in 2021 van kracht wordt. Hiermee wil Liberty Media een belangrijke stap zetten om te voldoen aan de wensen van de Formule 1 fans.

De huidige motoren worden vaak afgedaan als veredelde stofzuigers die amper decibellen produceren. Ook de vele technische snufjes maken de sport voor de fans bepaald niet aantrekkelijker. Liberty Media doet er dan ook alles aan om de koningsklasse van de autosport weer tot de verbeelding te laten spreken en tegemoet te komen aan de wensen van de fans. Een terugkeer naar de veelbesproken V12 motoren zit er dan weliswaar niet in, toch moet het nieuwe motorreglement in 2021 ervoor zorgen dat de Formule 1 auto's weer klinken als Formule 1 auto's. Technisch manager Ross Brawn erkent dan ook tegenover Speedweek dat de huidige motoren te kort schieten.

"De huidige Formule 1 motoren zijn technische wonderen maar zijn inderdaad geen geweldige racemotoren. Ze zijn ongelofelijk duur en maken weinig lawaai." Daarnaast vindt Brawn de mening van de fans belangrijk. "We weten dat de fans deze motoren haten vanwege het geluid. Iedere keer als ik met een fan spreek, komt dit weer aan bod. Deze argumenten moeten we niet negeren want we willen niet dat de fans het gevoel hebben dat we niet naar ze luisteren." "Terugkeren naar de V12 motoren wil niet omdat de fabrikanten teveel in deze technologie hebben geïnvesteerd. De V6-Turbomotoren blijven maar moeten uitdagender worden door de werking van de energiestromen. Hierdoor kunnen de betere coureurs het in hun voordeel gebruiken."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"