De huidige motoren worden vaak afgedaan als veredelde stofzuigers die amper decibellen produceren. Ook de vele technische snufjes maken de sport voor de fans bepaald niet aantrekkelijker. Liberty Media doet er dan ook alles aan om de koningsklasse van de autosport weer tot de verbeelding te laten spreken en tegemoet te komen aan de wensen van de fans. Een terugkeer naar de veelbesproken V12 motoren zit er dan weliswaar niet in, toch moet het nieuwe motorreglement in 2021 ervoor zorgen dat de Formule 1 auto's weer klinken als Formule 1 auto's. Technisch manager Ross Brawn erkent dan ook tegenover Speedweek dat de huidige motoren te kort schieten.
"De huidige Formule 1 motoren zijn technische wonderen maar zijn inderdaad geen geweldige racemotoren. Ze zijn ongelofelijk duur en maken weinig lawaai." Daarnaast vindt Brawn de mening van de fans belangrijk. "We weten dat de fans deze motoren haten vanwege het geluid. Iedere keer als ik met een fan spreek, komt dit weer aan bod. Deze argumenten moeten we niet negeren want we willen niet dat de fans het gevoel hebben dat we niet naar ze luisteren." "Terugkeren naar de V12 motoren wil niet omdat de fabrikanten teveel in deze technologie hebben geïnvesteerd. De V6-Turbomotoren blijven maar moeten uitdagender worden door de werking van de energiestromen. Hierdoor kunnen de betere coureurs het in hun voordeel gebruiken."
Meest gelezen