Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen wil verandering zien in F1: "Dat zou ik zeker verwelkomen"

Max Verstappen zou graag zien dat de oorverdovende motorgeluiden terugkomen in de Formule 1, als de nieuwe reglementen in 2026 van kracht worden. Hij wordt hierin gesteund door Mercedes-coureur George Russell.

Max Verstappen en George Russell willen dat de Formule 1 weer met luidere motoren gaat rijden als het nieuwe motorreglement in 2026 van kracht wordt. Hoewel de huidige 1,6 liter V6-motoren tussen de 110 en 120 decibel kunnen produceren, is dat nog altijd een groot verschil met het oorverdovende geluid dat vroeger werd gemaakt door de V8- en V10-motoren. Formule 1-baas Stefano Domenicali heeft beloofd dat de nieuwe motoren iets van het hardere geluid zullen terugbrengen dat verloren is gegaan door de vernieuwde technologieën. Verstappen vindt ook dat de wagens in de Formule 1 een boeiender geluid moeten hebben en grijpt terug naar de dagen dat het geluid kilometers buiten het circuit te horen was. "Ik vraag me af hoeveel er gedaan kan worden, maar als je vroeger de paddock in liep en er was een vrije training bezig, dan had je van een afstand zoiets van 'Wow, dit is ongelooflijk!", zegt hij tegen onder meer RacingNews365 . "Ook al waren de snelheden op het rechte stuk lager dan wat we nu doen. Dus ja, het geluid heeft daar zeker een grote, grote invloed op. Ik zou het zeker toejuichen."

Geluid moet meer onderscheidend zijn

"Ik denk dat we dat allemaal verwelkomen. Ik denk dat de perceptie van snelheid samengaat met geluid", reageert ook Russell op de beweringen van Domenicali. "Het is alsof er in Groot-Brittannië één auto was, de Citroën Saxo, waar mensen een enorme uitlaat op zetten die je van kilometers ver hoorde aankomen. Je dacht dat het een Ferrari was, maar het bleek die Saxo te zijn. Maar ik denk dat er wel iets voor te zeggen valt dat je dat geluid, dat geroezemoes op het circuit wilt. Ik juich het zeker toe."

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel