Hoewel er sinds 2022 een nieuw pakket reglementen is waarbij men dacht minder ruimte te hebben voor verschillende concepten, zien we juist drie verschillende concepten op de Formule 1-grid. Red Bull heeft vooralsnog de meest succesvolle filosofie met de sidepods, kenmerkend door een groot 'kanaal' tussen de sidepod en de vloer. Ook Ferrari won meerdere races met de typerende 'badkuip' sidepods. Mercedes, echter, heeft slechts één Grand Prix-overwinning op naam sinds de nieuwe reglementen zijn ingegaan. Het 'zero pod' design is nog niet zo succesvol als gehoopt en er lijken binnen het team sterke twijfels te zijn over het voortzetten van deze Mercedes-filosofie. Een overstap naar het Red Bull-concept is als we kijken naar Aston Martin uiterst succesvol gebleken, maar of Mercedes dat ook gaat doen? George Russell betwijfelt in ieder geval of het een goed idee is. "We hebben natuurlijk altijd verschillende concepten op de tekentafel gehad, maar de reden dat we het huidige concept nog hebben is omdat wij erin geloven dat het het beste concept is", zegt hij voor de microfoon van onder andere RacingNews365. "Als we volgende week ineens aankomen met sidepods in Red Bull-stijl, dan gaat dat bij ons niet zomaar werken en een halve seconde aan tijdwinst opleveren. De echte magie komt vanaf de onderkant van de auto, bij de vloer en bij andere onderdelen van de auto", zo is de Mercedes-rijder van mening. Ondanks de woorden van Russell hint de Duitse renstal al wel op significante en radicale veranderingen aan de W14. Wat de veranderingen zijn en of het richting de Red Bull-stijl gaat, is nog niet bekend.
Meest gelezen