Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Russell oneens met straf GP Oostenrijk: "Had niets anders kunnen doen"

George Russell is het niet helemaal eens met zijn tijdstraf tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Dankzij een tik van de Mercedes-coureur belandde Sergio Perez in de grindbak, maar Perez moest volgens Russell beter weten in bocht 4.

In de eerste ronde van de GP van Oostenrijk ging het mis tussen George Russell en Sergio Perez. Laatstgenoemde probeerde een positie te winnen en ging buitenom de Mercedes-bolide in bocht 4. Russell stuurde naar eigen zeggen zo hard mogelijk in, maar contact kon niet worden vermeden. De RB18 belandde in de grindbak en Russell viel terug met schade. Even later kreeg de Brit ook nog een tijdstraf van vijf seconden. De FIA wees hem aan als de schuldige van het incident, al vindt Russell zelf dat de straf 'wat aan de harde kant' is. "Ik bedoel maar, de start van de race is gaande en overal rijden auto's", zo legt hij uit bij onder andere RacingNews365. "Checo maakte een gewaagde inhaalactie aan de buitenkant." "Hij heeft dit natuurlijk vaker gedaan, bijvoorbeeld bij Valtteri (Bottas) gisteren. Valtteri moest toen helemaal over de kerbs om hem te ontwijken, dat is precies wat ik ook probeerde. Er reden auto's voor mij, wat het makkelijker maakte, en ik kon alleen nog maar zo hard mogelijk remmen en insturen. Ik kon geen kant op, dus ja, het spijt me dat zijn race toen klaar was." Dit artikel gaat verder onder de video.

Russell zag Perez al vaker een gevaarlijke actie uitvoeren

Een tijdstraf van vijf seconden leek onvermijdelijk voor Russell, vooral omdat er bij soortgelijke incidenten in bocht 4 ook al straffen van vijf seconden werden uitgedeeld. Een jaar eerder werd Perez er in diezelfde bocht afgetikt door Lando Norris, die daarvoor ook een straf kreeg. Toch baalt de Mercedes-coureur. "Er was niets meer wat ik er tegen kon doen." "Ik remde zo hard als ik kon en ik stuurde zo veel mogelijk, maar er was bij hem waarschijnlijk meer ruimte aan de buitenkant. Ik heb er alles aan gedaan. Hij kwam op een punt waarop het onvermijdelijk werd, want ik zat op de limiet. Het is een afweging tussen risico en wat het je oplevert." Russell vindt dat Perez uit eigen ervaringen in bocht 4 al kon opmaken dat het een risicovolle inhaalactie is. "Bij Lando ging het mis vorig jaar, bij Valtteri ging het bijna fout gisteren. De inhaalactie bij mij was precies hetzelfde als de andere twee, dus ja..."

Lastige situatie voor de stewards

Dat de stewards een straf uitdeelde aan Russell, dat kan hij enigszins begrijpen. "Als we naar de regels kijken, dan zat ik fout en zat hij goed, maar vanaf het moment dat ik remde, zat ik op de limiet van mijn auto. Hij zat in vrije lucht en Carlos (Sainz) zat ook aan de binnenkant, dat is wat er gebeurt tijdens de eerste raceronde." "Weet je, hij heeft heel veel ervaring. Hij weet hoe dit gaat, al is het vanuit het perspectief van een steward heel erg lastig. We willen allemaal dat er consequent wordt gehandeld en dat er niet zomaar overal straffen worden uitgedeeld. We moeten beter samenwerken en zorgen dat we allemaal op een lijn zitten", aldus de Mercedes-rijder.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'