Eind 2022 verliet Mick Schumacher de Formule 1, waarmee een van de meest iconische (achter)namen in de sport weer uit de paddock verdween. Het was van begin af aan een zware opgave voor hem om de reputatie van zijn zeer bekroonde vader hoog te houden, en de matige Haas-auto van 2021 hielp daar zeker niet in mee. Maar in zijn tweede jaar in de sport bleek toch dat Schumacher niet opgewassen was tegen zijn teamgenoot Kevin Magnussen, en dus besloot Haas zonder hem verder te gaan.
In de twee jaar daarna stond Schumacher aan de zijlijn als reservecoureur bij Mercedes, en vorig jaar voegde hij daar ook een programma als WEC-coureur voor Alpine aan toe. Dat leverde hem nog wel een podium op, maar door een motorprobleem moest hij de iconische 24 uur van Le Mans al na een paar uur staken. Het spektakel van de Formule 1 blijft zijn hart vasthouden, zo vertelt Schumacher aan het Duitse RTL, maar daar ligt zijn focus nu niet op.
"Mijn droom blijft mijn droom. Maar wanneer ik in de auto zit, dan ben ik ook 100 procent in de auto. Dat betekent dat als ik het WEC aan het racen ben, mijn hoofd daar volledig op gericht is. Die droom (van F1) leeft voort in de andere momenten, wanneer ik vrije tijd heb en er echt over na kan denken."
Die droom leek nog enigszins binnen handbereik te zijn dankzij zijn rol als reservecoureur bij Mercedes. Dat maakte dat hij in the picture was voor het zitje bij Williams na het ontslag van Logan Sargeant en dat hij een van de kandidaten was voor het Alpine-zitje dat uiteindelijk naar Jack Doohan ging. Nu Valtteri Bottas bij Mercedes in de wacht staat, heeft het team besloten afscheid te nemen van Schumacher.
"Het was een zwaar seizoen", blikt Schumacher terug. "Er waren best wat weekenden dat ik achter elkaar bezig was, dat ik van de ene naar de andere race ging. Ook al doet de reservecoureur misschien niet zo heel veel, dan nog maak je lange dagen. Ik was best wel vermoeid aan het einde van het jaar. Dit jaar wordt wat dat betreft een stuk meer ontspannen. Ik kan nu de tijd nemen om meer in de simulator te zitten en Alpine meer te helpen."
Mogelijk biedt 2026 nieuwe kansen voor de Duitser. Met de komst van Cadillac zijn er twee extra stoeltjes beschikbaar. Hoogstwaarschijnlijk zal Schumacher daar echter wel sterke concurrentie voor krijgen, aangezien er heel wat gegadigden zijn voor die kans.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!