McLaren had uitstekende zaken kunnen doen in Las Vegas. Lando Norris kwam dan wel niet verder dan de tweede plaats en moest zijn meerdere erkennen in winnaar Max Verstappen, maar zijn voorsprong in het rijderskampioenschap bleef op die manier groot genoeg om de titel nog voor de Grand Prix van Abu Dhabi binnen te slepen.
Toch liep dat plan in de soep, want zowel Norris als teamgenoot Oscar Piastri werd gediskwalificeerd na afloop van de race. De skidblocks onder de auto waren te ver doorgesleten en in dat soort situaties kennen de stewards geen genade. Zo staat Verstappen nu nog maar 24 punten achter Norris, en hetzelfde geldt voor Piastri. De titelstrijd ligt dus nog altijd open.
Velen waren kritisch op McLaren en bestempelden het fiasco als een eigen fout, maar Ralf Schumacher is in de Backstage Boxengasse-podcast iets milder. "Nou, dit mag eigenlijk gewoon niet gebeuren. Maar ja, door de rode vlag met die putdeksel en het feit dat het ook nog ging regenen... Dat betekent dat het team geen longruns heeft kunnen doen en ze daardoor geen gegevens konden verzamelen. Dan kan je natuurlijk stellen dat ze uit voorzorg qua rijhoogte wat hoger hadden moeten gaan zitten."
"Dat hebben ze denk ik ook wel gedaan, maar volgens mij hebben ze de snelheid gewoon onderschat. Datzelfde geldt voor het circuit, want dit is natuurlijk geen vast circuit. Dat zorgt ook voor een paar oneffenheden, waar de auto soms met de onderkant overheen schuurt. Ja, het is stom gelopen. Dat kan je inderdaad zeggen. In deze fase van het seizoen is het bijna tragisch, als er zoveel op het spel staat."
Volgens de Duitser zitten fouten als deze in een klein hoekje. "Zo zie je maar weer dat zelfs de beste mensen, de beste engineers, en de beste mogelijkheden ook fout kunnen lopen. Dit heet een menselijke fout. Er is gewoon iets misgegaan, iemand heeft een verkeerde beslissing genomen. Dat merkten ze tijdens de race, daar ben ik zeker van. Dat is ook de reden dat iedereen langzamer ging rijden, omdat ze toen wel zagen wat er aan de hand was."
"Het ging echt om honderdsten en dat is jammer, maar zo werken de regels nu eenmaal. Die regels zijn er ook niet voor niets, want hoe langer je met de huidige auto's rijdt, hoe groter het voordeel is. Of het voordeel nou echt enorm is, is niet duidelijk, maar toch."
Geen probleem in Qatar
Toch betwijfelt Schumacher of McLaren in Qatar opnieuw met hetzelfde probleem te maken krijgt. De omstandigheden in Lusail zijn immers totaal anders dan in Las Vegas, en de Duitser verwacht dat het team inmiddels zijn les heeft geleerd.
"Mocht dit in Qatar opnieuw een thema worden, dan kan ik me voorstellen dat ze daar voorzichtiger zullen zijn. Ook daar is er maar één uur vrije training. Maar als alles normaal verloopt, hoort dit geen probleem te zijn. Het gaat slechts om een halve millimeter; ik betwijfel of dat in prestaties veel verschil maakt. Het was gewoon een fout, geen opzet. Dat weet je, omdat het anders niet bij beide auto's was gebeurd."
Wel uit Schumacher kritiek op CEO Zak Brown, die vlak na de race zichtbaar gespannen oogde in zijn interviews. "Dat was zo'n moment waarop hij nog niet bij de stewards was geweest en er dus nog van alles mogelijk was. Dan moet je gewoon je mond houden en afwachten. Eerst zien wat er gebeurt, en niet alvast je argumenten verpesten met allerlei uitspraken."
Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!