We beginnen bij Ferrari. Daar zijn de kaarten nu geschud. Charles Leclerc is de komende jaren zeker en zijn nieuwe teamgenoot per 2021 luistert naar de naam Carlos Sainz, die daarmee sinds Fernando Alonso de tweede Spanjaard in Italiaanse dienst is in de historie van de Scuderia.
McLaren is voor wat betreft 2021 eveneens rond. Daniel Ricciardo komt over van McLaren en Lando Norris is de lieveling van de teamleiding. Met de komst van Mercedes-krachtbronnen kan de renstal uit Woking volgend jaar wellicht de aansluiting vinden bij de top drie, bestaande uit Mercedes, Red Bull en Ferrari.
Red Bull zet vol op in op een wereldtitel voor Max Verstappen. Die is de komende jaren in beginsel een zekerheid bij het Brits/Oostenrijkse team uit Milton Keynes. Het tweede stoeltje is dit jaar voor Alexander Albon, maar voor 2021 heeft hij geen garanties. Vettel komt er in ieder geval niet voor in aanmerking, liet dr. Helmut Marko deze week aantekenen. Als Albon behoorlijk presteert, lijkt een langer verblijf voor de Britse Thai voor de hand liggend. Grootste vraagteken is feitelijk Honda: blijft de Japanse motorleverancier ook na 2021 in de Formule 1? Daarover zou in de loop van dit jaar meer duidelijkheid moeten komen.
Door naar Mercedes, waar nog veel vraagtekens zijn. Om te beginnen: wil moederbedrijf Daimler-Benz dat zware verliezen lijdt wel door met Formule 1? Het contract van Lewis Hamilton loopt eind dit jaar af, maar insiders houden er rekening mee dat de Brit een handtekening zal zetten onder een nieuwe verbintenis. Tenzij hij er na een eventuele zevende titel genoeg van heeft en de helm aan de wilgen hangt. Sebastian Vettel, eind dit jaar overbodig bij Ferrari, lonkt nadrukkelijk naar een stoeltje bij Mercedes. Dat is gevaarlijk voor Valtteri Bottas, wiens contract eveneens eind dit jaar afloopt. Een superteam Hamilton-Vettel is dus mogelijk, maar zit de teamleiding daar wel op te wachten, denkend aan de controverses tussen Rosberg en Hamilton in een recent verleden? Dat valt te bezien.
Renault is eveneens omgeven door onzekerheden. Wil de directie van het Franse autoconcern een langer verblijf in de hoogste divisie van de autosport nog wel financieren, nu er rode cijfers worden geschreven? Daniel Ricciardo gaat naar McLaren en laat daarmee een felbegeerd stoeltje naast Esteban Ocon open. Sebastian Vettel wordt als kandidaat genoemd, al lijkt de viervoudig wereldkampioen alléén geïnteresseerd in Mercedes. Nico Hülkenberg – eind vorig jaar nog overbodig verklaard - kan een veilige optie zijn, al was Renault-boegbeeld Alain Prost onlangs enigszins kritisch op de (ietwat negatieve) houding van de Duitser.
Fernando Alonso, al twee keer eerder bij Renault in dienst en goed voor twee wereldtitels, zou zich intussen hebben gemeld. Of hij serieus kans maakt, is twijfelachtig. Pierre Gasly zou met Ocon een Frans dreamteam kunnen vormen, maar de vraag is of dat marketing-technisch wel zo verstandig is. Als outsider wordt de naam van het Deense talent Christian Lundgaard genoemd, al lijkt de keuze voor zijn jeugdige onervarenheid nou niet direct voor de hand liggend. Bovendien heeft de F2-rijder nog niet de vereiste superlicentie. Laten we tenslotte vooral ook Valtteri Bottas niet vergeten, mocht Vettel bij Mercedes onderdak vinden ….
Coureurs bevestigd voor 2021
Team | Coureur 1 | Coureur 2 |
---|---|---|
Mercedes | ||
Ferrari | Leclerc | Sainz |
Red Bull | Verstappen | |
McLaren | Norris | Ricciardo |
Renault | Ocon | |
AlphaTauri | ||
Racing Point | Perez | Stroll (waarschijnlijk) |
Alfa Romeo | ||
Haas F1 | ||
Williams | Russell |
Bij een doelpunt voor PSV of Feyenoord, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!