Tot twee keer toe kiezen de Formule 1-teams er massaal voor om de zachte banden aan te spreken, één keer vlak voor de lunchpauze, één keer vlak voor het vallen van de definitieve vlag. Valtteri Bottas is op de zachtste band de snelste van de dag, maar alsnog is hij niet zo snel als vorige week. Overigens gaven allebei de Mercedessen veel toe in de eerste sector. Er werd gefluisterd dat men de motoren had teruggeschroefd om nieuwe motorproblemen voor te blijven. De top drie wordt gecompleteerd door Max Verstappen (C4) en Charles Leclerc (C5).
Max Verstappen sprak de C5-compound niet eens aan. Hij maakte echter indruk op de harde, de medium én zachte C4-banden. Hij bewaarde daarmee het allerbeste voor het laatst en liet zien waar de RB16 toe in staat moet kunnen zijn. Op de C4-band ging hij regelmatig bij het opkomen van het rechte stuk van het gas, waardoor nóg snellere tijden uitbleven. Teamgenoot Alexander Albon kwam niet toe aan dergelijke kwalificatieruns. In zijn eerste run op de C4-band schoof hij achterstevoren de grindbak in, wat een einde maakte aan zijn testochtend.
Op een dag zonder rode vlaggen vormden schuivers van Albon en Kimi Raikkonen de enige onregelmatigheden op de baan. In de pitbox waren er problemen voor Haas F1, dat kampte met koppelingsproblemen. Alfa Romeo pakte verderop in de pitstraat de boel voortijdig in, na 115 ronden voor Kimi Raikkonen.
Tegenover mensen die problemen kenden, stonden mensen die niet te stoppen waren, met Charles Leclerc die op dat vlak de kroon spant. Hij reed niet minder dan 178(!) ronden. In dat opzicht maakten ook Carlos Sainz (161), Daniil Kvyat (159) en George Russell (144) indruk.
De volgende keer dat we de auto's weer in actie gaan zien is tijdens het weekend van 13 t/m 15 maart voor de Grand Prix van Australië. Althans, dat is de race gewoon doorgaat. In de paddock was het Coronavirus en de gevolgen voor de Formule 1 immers het gesprek van de dag.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!