Zagen we in de eerste vrije training door de regen maar weinig auto's in actie, in de tweede vrije training is dat wel anders. Iedereen rijdt meteen de baan op. Immers, het werk dat je normaal verdeelt over drie vrije trainingen moet nu in twee trainingsuurtjes gepropt worden.
Max Verstappen begint op medium banden, hoort iets vreemds, maar krijgt van het team te horen dat volgens de telemetrie alles in orde zou moeten zijn. Hij klokt dan ook al direct de snelste tijd, al wordt die tijd snel uit de boeken gereden door beide Ferrari-coureurs, eveneens actief op medium banden.
Het zijn echter nog maar de inleidende beschietingen, ronden waarin veel teams de nieuwe updates aan een uitgebreide evaluatie onderwerpen. Aan het eind van die eerste runs gaat Ferrari met zo'n vier tienden naar de Red Bulls aan kop.
Dringen aan kop
Naarmate we meer zacht rubber op de baan zien, valt Verstappen wat terug, terwijl Sainz op die zachte banden een gat trekt van een tiende naar Lando Norris. Verstappen laat op de rode rubber lang op zich wachten en werkt zodoende geen hele productieve sessie af voor wat betreft het aantal gereden ronden.
Als we met nog twintig minuten te gaan ook Verstappen op het zachte rubber zien, schuift hij weer wat op, maar hij moet opnieuw wat toegeven op Ferrari en meer specifiek op Carlos Sainz: twee tienden. Daartussen staan dan nog Lewis Hamilton en Norris (allemaal ook op softs). Charles Leclerc wordt vijfde, een worstelende George Russell komt niet verder dan de achtste plaats.
In de laatste minuten zien we nauwelijks tijdverbeteringen, omdat coureurs óf op hardere banden, óf op gebruikte banden rijden voor wat verkennende racesimulaties. Max Verstappen is met maar zeventien rondjes de op één na minst productieve coureur van de middag en daarmee van de dag.
Ook interessant:
Na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt
Red Bull heeft momenteel de wind in de zeilen met zes Grand Prix-overwinningen op rij. Is daarmee de spanning uit het kampioenschap omdat de Oostenrijkse brigade afkoerst op weer een wereldtitel, of toch niet? Ruud Dimmers, Tom Coronel en Joris Mosterdijk vellen hun oordeel.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Groot-Brittannië 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!