Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 Grand Prix België 2019

"Spa-Francorchamps wordt specialer gemaakt dan de baan eigenlijk is"

Het circuit van Spa-Francorchamps is volgens velen de mooiste baan op de Formule 1-kalender. Toch krijgt de baan waarop de Grand Prix van België verreden misschien wel teveel lof, mede door wat modificaties - zo beargumenteert Rudy van Buren.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Content Pool

"Natuurlijk heeft Spa-Francorchamps één van de mooiste bochten ter wereld: Raidillon, ook wel bekend als Eau Rouge", begint Rudy van Buren in zijn vooruitblik voor RacingNews365 op de eerste Formule 1 Grand Prix na de zomerstop. De Nederlander doelt daarmee op de wereldberoemde meervoudige, heuvelopwaartse knik.

"Het is een supercircuit met sfeer en natuur, lekker lang ook. Het heeft alles wat een goede baan nodig heeft."

Toch stelt de Nederlander, die werkt als ontwikkelingscoureur in de simulator van McLaren en zelf onder meer racet in de Porsche Supercup, dat de waarde van Spa niet overdreven moet worden: "Eigenlijk zijn er wel meer pareltjes op je wereld. In moderne zin is Circuit of the Americas heel speciaal. Maar kijk voor historische banen naar Suzuka, Interlagos en Montreal. Die hebben allemaal zoveel karakter."

"Iedereen waardeert Spa, maar het is niet meer zo dat ruim tachtig procent van de coureurs dit de gaafste baan vindt om op te rijden. Spa is supercool, maar wordt specialer gemaakt dan het daadwerkelijk is."

Van Buren noemt nota bene 'een ander thuiscircuit' van Max Verstappen als een minder bekende baan die wel garant staat voor een geweldige uitdaging: "De Red Bull Ring is ook gewoon echt vet om op te rijden: kort, technisch, met veel kerbstones en grindbakken. Dát is precies wat je wil! Als je zo kijkt, is Spa te modern geworden: met meer grindbakken was het echt nog een ballencircuit, terwijl het nu op een aantal punten toch een asfaltvlakte is geworden."

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

5 reacties

    Breaking Lovende Verstappen: "We hebben de Honda-motor nog niet maximaal belast"