Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Guenther Steiner

Steiner houdt de moed erin: "Komt uiteindelijk wel goed met Haas"

Er gaat amper een Grand Prix-weekend voorbij of Guenther Steiner weet de krantenkoppen te halen - en dat is niet anders in Groot-Brittannië. De populaire teambaas van Haas zit in een lastig parket, nu hoofdsponsor Rich Energy zijn kont tegen de krib heeft gegooid en de VF-19 bovendien tijdens races niet vooruit is te branden.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Haas

Steiner (54), die vorig jaar met 'zijn' renstal tot een prachtige vijfde plaats in het eindklassement van het wereldkampioenschap voor constructeurs wist te reiken, zag coureurs Romain Grosjean en Kevin Magnussen een kleine twee weken geleden in Oostenrijk op bedroevende posities over de meet rijden. Grosjean werd zestiende, Magnussen kwam niet verder dan P19.

Zodoende lijkt prolongatie van die mooie vijfde plaats een utopie. De achterstand op de huidige nummer vijf, Renault, is inmiddels zestien WK-punten. Haas wist al drie Grands Prix op rij geen score meer te behalen - de tiende plek van Grosjean in Monaco is het laatste door de Amerikaanse renstal gescoorde punt.

"Weet je wat het is", legt Steiner in Silverstone uit, "na ons eerste jaar werd gezegd dat het in het tweede jaar lastiger zou gaan. Na het tweede jaar kregen we te horen dat het derde jaar echt een uitdaging zou worden. En het is nu eenmaal zo in de racewereld - niet eens alleen in de race- of de sportwereld, maar überhaupt in het leven - het kan niet altijd gaan zoals je wilt en hoopt. Een constant stijgende lijn behouden is onmogelijk. Niet iedere dag kan een goede zijn", slingert Steiner onder meer RacingNews365 enkele clichés om de oren.

Het grote probleem van Haas zit 'm in de banden. Het Amerikaanse team heeft werkelijk geen idee hoe ze het rubber op bedrijfstemperatuur moeten houden - meestal zakken Grosjean en Magnussen na een aantal rondjes terug. "Bizar. We reden een sterke race in Australië en deden het goed in Spanje en bovendien zijn we in kwalificaties wel erg sterk", verwijst Steiner met die laatste woorden naar de knappe vijfde plaats die Magnussen op de Oostenrijkse zaterdag veroverde. "Het is frustrerend. Maar goed, het is wat het is. Je wist dat dit eens zou komen, dat het even tegen zou zitten."

Steiner is door de wol geverfd in de autosport - hij loopt al ruim dertig jaren mee en heeft zodoende het nodige gezien en beleefd. "Natuurlijk is dit een lastige situatie", blikt hij op de Haas-problemen. "Maar tegelijkertijd biedt het ook kansen. We zien nu onze veerkracht, de mogelijkheid om terug te slaan, iedereen gaat eens door moeilijke tijden. Je moet harder werken en bereikt minder, maar uiteindelijk zal je slagen. Ik denk terug aan mijn eerste jaar bij het rallyteam van Ford - toen waren we ontzettend sterk. In het tweede jaar echter vielen we weg. Met een coureur als Colin McRae, die niet bang was om zijn mening te geven, was dat bijzonder uitdagend!"

Na zijn tijd bij het rallyteam sloot Steiner zich op verzoek van toenmalig Jaguar-teambaas Niki Lauda aan bij de Britse renstal, die later verder zou gaan als Red Bull Racing. Via het NASCAR-team van de Oostenrijkse energiedrankjesleverancier kwam Steiner in de Verenigde Staten terecht, waar hij zich vestigde. Toen Gene Haas bij hem aanklopte om diens gelijknamige F1-stal te leiden, hoefde de Italiaan niet lang na te denken.

Haas bezet momenteel de negende plaats in het WK, enkel Williams staat nog onder het Amerikaanse team. De achterstand op nummer acht Toro Rosso (één punt) en nummer zeven Racing Point (drie punten) is echter te overzien.

2 reacties

    Breaking Mercedes hield Red Bull en Ferrari opzettelijk voor de gek